loading...
ارز دیجیتال
من بازدید : 23 پنجشنبه 23 آبان 1398 نظرات (0)

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) ‌چیست؟

توسعه‌دهندگان بیتکوین کش، به پرسش بیت کوین‌ کش چیست این‌طور پاسخ می‌دهند: بیتکوین‌ کش ‌یک پول الکترونیکی همتا به همتا برای فضای اینترنت است. این پول کاملا غیرمتمرکز است و هیچ بانک‌مرکزی ندارد و نیازی به‌هیچ واسطه‌ای برای رد و بدل کردن آن نیست. این تعریف از بیت‌کوین کش بسیار مشابه با تعاریف ده‌ ارز دیجیتال موجود است؛ پس باید به‌جای پرسش بیت کوین‌ کش چیست به‌دنبال پاسخ پرسش بیت‌کوین‌کش چه تفاوتی با بقیه دارد برویم. در این مطلب آموزشی قصد داریم درمورد اتفاقاتی که منجر‌به پدید آمدن بیت‌کوین‌‌کش ‌شد صحبت کنیم.

 

بیت کوین‌ کش هاردفورکی از بیت‌کوین است که برای کاهش مشکلات بیت کوین ساخته‌شد. هاردفورک نوعی انشعاب و بروزرسانی به‌شمار میرود. یکی از این مشکلات، سختی استخراج برای استخراج‌کنندگان بود که صرفه اقتصادی استخراج را از بین برده بود؛ از طرفی هر تراکنش بیت‌کوین زمان زیادی برای انجام لازم داشت؛ در نتیجه بیت‌کوین‌کش برای حل این مشکلات وارد شد.

بیت‌کوین‌ بدون شک یکی از تحسین‌برانگیزترین ابداعات چندین سال اخیر بوده‌است. با‌این‌حال انتقادات زیادی هم به‌دلیل مسئله‌‌ی مقیاس پذیری به آن وارد شده‌است. عدم مقیاس‌پذیری باعث می‌شد که بیت‌کوین برای تراکنش‌های روزانه مانند خرید ساندویچ یا یک لیوان قهوه کاربرد نداشته باشد که البته این مشکل با راه‌اندازی شبکه  لابتنینگ برطرف شده و شما می‌توانید همین الان و به‌راحتی از کافی‌شاپ‌های استارباکس با بیتکوین قهوه بخرید.

هیچ مشتری یا فروشنده‌ای حاضر نیست برای پرداخت مبلغ یک خرید ساعت‌‌ها منتظر تایید پرداخت بماند و افزایش کارمزد برای تایید شدن سریع‌تر هم کاری غیرمنطقی است.

بیت‌کوین در 1 آگوست 2017 وارد یک هاردفورک  شد که در نهایت موجب به وجود آمدن بیت‌کوین‌‌کش ‌شد. فورک (fork) پدیده‌ای است که باعث ایجاد انشعاب می‌شود و در‌صورت وقوع آن، دو ارز رمزنگاری‌ شده با بلاکچین‌های جداگانه ایجاد می‌شود. در این مورد پس از وقوع فورک، بیت‌کوین همچنان به‌عنوان ارز اصلی روی زنجیره خود باقی می‌ماند و اکنون با سگ‌ویت (segwit) پشتیبانی می‌شود، درحالی‌که یک ارز جدید از زنجیره جدا شد که آن را بیت‌کوین‌کش می‌نامیم و با BCH نمایش می‌دهیم.

در‌حال‌نگارش این مقاله قیمت هر واحد BCH برابر 417 دلار بوده و بیتکوین‌کش در رتبه چهارم رده‌بندی ارزهای رمزپایه در وبسایت coinmarketcap قرارداد. تعداد سکه‌های قابل استخراج بیتکوین‌کش نیز دقیقاً مشابه استخراج بیت کوین 21 میلیون واحد می‌باشد که تا به این لحظه 17,430,038 واحد از آن استخراج شده‌است.

برای فروش بیت کوین به سایت پارسیان ارز مراجع کنید

بیت کوین‌ کش (Bitcoin Cash) ‌چیست؟

 

اما ماجرای بیتکوین‌کش به‎همین جا ختم نمی‎شود. اینبار بیتکوین‌کش در تاریخ 15 نوامبر 2018 هاردفورک شد. و این بروزرسانی باعث شد تا بلاکچین این رمزارز به دو بخش Bitcoin ABC و Bitcoin SV تقسیم شود و هر بخش طرفداران خاص خود را داشته باشد.

این دوبخشی شدن به این خاطر اتفاق افتاد که توسعه‌دهندگان بیت‌کوین‌کش نتوانستند روی به‌روزرسانی این کوین به توافق برسند. برخی از آنها از به‌روزرسانی به نام Bitcoin ABC و برخی دیگر از نسخه Bitcoin SV پشتیبانی کردند.

 

پس از هاردفورک مشخص شد که پشتیبانی بیشتری از بیت‌کوین ای‌بی‌سی نسبت به بیت‌کوین اس‌وی انجام شده است و به‌همین دلیل هم در زنجیره اصلی قرار گرفته و مجدداً به همان بیت‌کوین‌کش تبدیل شد. پس Bitcoin ABC همان بینکوین‌کش اصلی است و bitcoin SV رمزارز جدید.

 

آیا بیت‌کوین‌کش آلت‌کوین است؟

 

حال‌که تاحدودی با بیتکوین‌کش آشنا شدید، باید بگوییم خیر بیتکوین‌کش آلت‌کوین محسوب نمی‌شود. بیتکوین‌کش همان‌طور که در ابتدا توضیح داده شد یک انشعاب کامل از بلاکچین بیتکوین است. بیتکوین‌کش و بیتکوین تا تاریخ 1 آگوست 2017 تاریخچه بلاکچین یکسانی دارند و از این تاریخ به بعد هر کدام یک بلاکچین جدا از هم را تجربه کرده‌اند.

بیتکوین‌کش آلت‌کوین محسوب نمی‌شود چون کدها و برنامه‌های پایه مشترکی با بیتکوین دارد و فقط ویژگی‌های جدیدی در آن افزوده شده است اما قیمت نماد BCH و معاملات جدای از بیتکوین دارد.

ه‌دلیل این‌که زمان زیادی از تولد بیت‌کوین‌کش نمی‌گذرد نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد اما تا به‌حال عملکرد مناسبی داشته است. هر روز بر تعداد طرفداران و کاربران بیتکوین‌کش افزوده می‌شود و شبکه آن هم درحال پیشرفت پیوسته و پایداری است.

بیتکوین‌کش هم مثل دیگر ارزهای دیجیتال کامل نیست. هرکدام ویژگی‌هایی دارد که دیگران ندارند. سرمایه‌گذاری در بیتکوین کش مثل هر دارایی دیگر خطرات احتمالی را دارد پس بهتر است قبل از تصمیم گیری اطلاعات کافی داشته باشید.

 

تفاوت‌های بیتکوین و بیت‌کوین‌کش

 

بیت کوین‌ کش (Bitcoin Cash) ‌چیست؟

بیت‌کوین‌کش از نظر ساختاری بسیار مشابه بیت‌کوین است. تعجبی هم ندارد؛ زیرا که بیت‌کوین‌کش حاصل انشعاب از بیت‌کوین است. با‌این‌حال بیتکوین‌کش تفاوت‌ها و در واقع برتری‌هایی نسبت به بیت‌کوین دارد که مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

 اندازه بلاک در ابتدا به 8 و در هاردفورک بعدی به 32 مگابایت افزایش یافته است. در نتیجه تراکنش‌های بیشتری با کارمزد کمتر در شبکه قابل انجام هستند.

بیتکوین‌کش سگویت را اجرا نخواهد کرد.

ویژگی replace by fee که برای انجام تغییر در مواردی مثل میزان کارمزد در صف تایید است را ندارد.

در برابر حمله‌های بازپخش و تکرار (replay attack) مقاوم است.

بیت‌کوین‌کش راهکاری برای کاهش سختی شبکه دارد.

کارمزد کمتری نسبت به بیت‌کوین دارد.

 

سرعت مهمترین فرق بین بیت‌کوین و بیتکوین‌کش است. در ابتدا اندازه هر بلاک بیتکوین یک مگابایت بود. (امروز 2 مگابایت است) اما چرا فقط این اندازه را بیشتر و بیشتر نمی‌کنند؟ مثلا آن را به 8000 مگابایت تغییر دهند؟! پاسخ به این سوال را می‌توان با یک مثال درباره ترافیک سنگین داد.

برای مثال، فرض کنید ما مشکل ترافیک سنگین داریم، بنابراین تصمیم می‌گیریم نهایت سرعت مجاز را به 200 مایل بر ساعت تغییر دهیم. چه اتفاقی میافتد؟ اول از هر چیز، مشکل ایمنی پیش می‌آید چون سرعت بالا احتمال تصادف و تلفات را بالا می‌برد. اما مشکل بزرگ‌تر این خواهد بود که حالا ماشین‌های قدیمی و کوچک برای این بزرگراهی که ایجاد شده مناسب نیستند، چون نمی‌توانند به اندازه کافی تند حرکت کنند.

در چنین حالتی بزرگراه پر از افراد قوی با ماشین‌های قوی می‌شود و یک راننده معمولی یا در خانه می‌ماند یا از جاده‌های خلوت‌تر استفاده می‌کند. این دقیقاً همان اتفاقی است که با افزایش محدودیت‌ها رخ می‌دهد. بلاک‌های بیشتر مساوی است با داده‌های بیشتر برای پردازش به ازای هر تراکنش. بنابراین گره‌های کوچک نخواهند توانست این داده‌های اضافه‌شده را پردازش کنند و نامتمرکز ساختن غیر‌قابل اجتناب می‌شود.

 

مشکل تراکنش جامعه بیت‌کوین را به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه ادعا می‌کنند که اصلا بیتکوین از ابتدا هم برای استفاده به‌عنوان سیستم پرداخت خوب نبوده‌است و گروه دیگر بر این باور بودند که فقط باید مقیاس‌پذیری آن بیشتر شود. از آن جایی که هیچ‌کدام از دو گروه ول‌کن ماجرا نبودند، در آگوست سال 2017 شبکه بیت‌کوین اساسا در طی فرآیندی که به آن هاردفورک می گویند، تقسیم شد که نسخه جدید از شبکه بیتکوین به‌نام بیتکوین‌کش را ایجاد کرد.

بیت‌کوین‌‌کش از نوع کدهای یکسانی استفاده میکند ولی اندازه هر بلاک آن 32 مگابایت است؛ این افزایش باعث می‌شود تا پردازش تراکنش‌های بیشتری در روز امکان‌پذیر شود.

برای خرید بیت کوین کش یا قیمت بیت کوین میتوانید به پارسیان ارز مراجه کنید

 

بهترین کیف‌پول‌های بیت کوین‌ کش

 

کیف‌پول‌های مختلفی در‌حال‌حاضر وجود دارد که از بیت‌کوین‌‌کش پشتیبانی می‌کند. در اینجا تنها به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید به وبسایت رسمی این کوین مراجعه نمایید.

 

 Ledger Nano S (کیف‌پول سخت‌افزاری): 

یک کیف‌پول سخت‌افزاری برای نگهداری بیتکوین، بیتکوین‌کش، اتریوم و دیگر آلت‌کوین‌ها است که بر اساس ویژگی‌های امنیتی قوی برای ذخیره‌سازی ارزهای رمزنگاری‌شده و ایمن‌سازی پرداخت‌های دیجیتال طراحی‌شده است.

شما می‌توانید این کیف‌پول را به هر رایانه‌ای توسط درگاه USB متصل کنید. لجرنانو اس دارای یک صفحه نمایش جهت بررسی و تأیید هر تراکنش است و تنها با یک دکمه فیزیکی روی دستگاه می‌توانید تراکنش‌ها را تایید نمایید. لجرنانو اس یکی از بهترین کیف‌پول های سخت‌افزاری است که به‌علت ویژگی‌های امنیتی آن در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Coinomi (کیف‌پول موبایلی):

کیف‌پول Coinomi نیز از ارزهای مختلف از جمله بیتکوین‌کش پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر ویژگی‌های مشترک، در این کیف‌پول این امکان نیز وجود دارد که ارزهای دیجیتالی خود را به یکدیگر تبدیل کنید. Coinomi یکی از بزرگترین کیف‌پول‌ها با قابلیت پشتیبانی از بیت‌کوین و آلت‌کوین‌های دیگر است، زیرا بیش از 70 ارز رمزنگاری‌شده و بیش از 200 توکن را پشتیبانی می‌کند.

Trezor (کیف پول سخت‌افزاری):
یک کیف‌پول سخت‌افزاری است که امنیت پیشرفته‌ای را برای مدیریت کلیدهای خصوصی (private key) بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتالی دیگر ارائه می‌دهد. بر‌خلاف روش‌های ذخیره‌سازی سنتی (ذخیره‌سازی آفلاین و یا کیف‌پول کاغذی)، ترزور قادر به انجام پرداخت‌های ایمن بدون افشای کلید خصوصی شما به یک کامپیوتر آلوده است.

Jaxx (کیف‌پول موبایل و دسکتاپ):
کیف‌پول Jaxx از ارزهای رمزپایه مختلف از جمله BCH پشتیبانی می کند. از قابلیت‌های این کیف‌پول این است که می‌توانید برای همگام‌سازی کیف‌پول خود در سایر دستگاه‌ها نیز آن را استفاده کنید. سایر ویژگی‌های مشترک مانند اسکن کدهای QR و پین کد جهت ورود برای امنیت نیز در دسترس هستند. این کیف‌پول همچنین برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS نیز در دسترس است.

KeepKey (کیف پول سخت‌افزاری):
KeepKey یکی از دستگاه‌های سخت‌افزاری موجود در بازار برای ذخیره سازی بیت‌کوین‌کش است. این کیف‌پول همان ویژگی پشتیبان‌گیری seed key با پین کد را فعال کرده‌است و مانند دیگر کیف‌پول‌ها کار می‌کند. در‌حال‌حاضر، این کیف‌پول تنها از 6 ارز رمزنگاری‌شده پشتیبانی می‌کند.

کیف‌پول Exodus (کیف‌پول دسکتاپ):
یک کیف‌پول دسکتاپ است که اواسط سال 2015 ساخته شده‌است. استفاده از آن کاملاً رایگان است و دارای رابط کاربری بسیار جذابی است. به‌محض آنکه کیف‌پول Exodus را باز می‌کنید، یک نمودار پایه به‌شما کل دارایی‌تان را از ارزهای دیجیتالی نشان می‌دهد. Exodus برای سیستم عامل‌های مک، لینوکس و ویندوز در دسترس است.
من بازدید : 31 پنجشنبه 23 آبان 1398 نظرات (0)

 بیت کوین

نتیجه تصویری برای بیت کوین

 

 

بیت کوین در چند سال اخیر با نوسانات فراوان قیمت و اوج گرفتن های متوالی، نام خود را در سراسر دنیا بر سر زبانها انداخته است و افراد زیادی را به فکر و تحقیق واداشته تا بپرسند بیت کوین چیست؟ هر چند پاسخ کامل به این پرسش به سادگی امکان پذیر نیست اما در ابتدای این نوشته یک پاسخ ساده به شما می دهیم: بیت کوین یک نوع پول است؛ درست مانند طلا و نقره که سالها توسط انسانها برای تجارت استفاده می شدند که بعدها اسکناس و بعدتر حواله ها و تراکنش های بانکی جایگزین آنها شدند. تمام این ابزارها در برهه هایی از تاریخ نقش پول را در مبادلات انسانها داشته اند. بیت کوین نیز یک نوع پول و وسیله تجارت بر بستر اینترنت است و در این موضوع بیشتر به حواله ها و تراکنش های بانکی شبیه است. اما جهت آشنایی کامل با جزئیات بیت کوین و روش کار با این پول خارق العاده، به صورت کامل باید به بخشهای متنوع آن بپردازیم.

بیت کوین چیست

بیت کوین(نام لاتین:Bitcoin؛نماد:BTC)، یک پول یا ارز دیجیتالاست که به صورت الکترونیکی توزیع و استفاده می شود. شبکه این ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز و کاربر به کاربر است. هیچ شخص یا نهادی این شبکه را کنترل نمی کند. ارز دیجیتال بیت کوین نمی تواند خارج از برنامه ریزی انجام شده، چاپ یا خلق شود و تعداد آن محدود است. فقط 21 میلیون بیت کوین برای همیشه تولید می شود. تراکنش های شبکه بیت کوین، در یک لاگ عمومی با تکنولوژی بلاک چین ذخیره می شوند.

در اولین مقالاتی که در وب فارسی در مورد بیت کوین نوشته شد،بیت کوین آینده پول های دیجیتال نامیده شد. اکنون به آن آینده در حال نزدیک شدن هستیم ولی باید یک گام فراتر گذاشته و بیت کوین را آینده پول بنامیم. در واقع بیت کوین و تکنولوژی پشت این پول و مزایای این تکنولوژی، شرایطی را به وجود آورده تا به این نتیجه برسیم که سیستم فعلی مالی و پولی دنیا که سالها بر اساس آن تبادلات مالی انجام شده، یک اشتباه و ناشی از ضعف و عدم وجود تکنولوژی های دیجیتال بوده است. پولِ آینده، بیت کوین یا چیزی شبیه به آن خواهد بود.که برای خرید  باید از صرافی ارز دیجیتال اقدام نمایید

چه کسی بیت کوین را ساخته است؟

بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 به عنوان یک نرم افزار متن باز توسط یک برنامه نویس ناشناس (یا گروهی از برنامه نویسان) تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. شایعات زیادی در مورد هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مطرح شده است، اما اغلب افراد نام برده شده به عنوان خالق بیت کوین، این ادعا را رد کرده اند.

ناکاموتو خود را یک مرد 37 ساله که در ژاپن زندگی می کند معرفی کرده است. با این حال از آنجا که تسلط وی به انگلیسی بسیار خوب به نظر می رسد و هیچ نشانه ای از نرم افزار وی در ژاپن وجود ندارد، در مورد این ادعا تردیدهایی وجود دارد. در اواسط سال 2010 ناکاموتو به سراغ موارد دیگری رفت و بیت کوین را در اختیار چند عضو برجسته جامعه بیت کوین قرار داد. ساتوشی نام گاوین اندرسون را به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده اصلی اعلام کرده است. تخمین زده می شود که ناکاموتو دارای یک میلیون بیت کوین است، که ارزش آن با قیمت فعلی، در حدود 6.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود. جهت مشاهده توضیحات کاملتر در مورد خالق بیت کوین می توانید مقاله سازنده بیتکوین چه کسی است؟ را مطالعه نمایید. 

 

 

به گفته ی گاوین آندرسن، اولین چیزی که او پس از ناکاموتو در این پروژه بر آن تمرکز کرد، تمرکز زدایی بیشتر شبکه بیت کوین بود. او گفته که به گونه ای عمل کرده که حتی اگر با اتوبوس تصادف کند، این ارز دیجیتال به صورت مستقل و خودگردان به وجود خودش ادامه دهد.
از نظر بسیاری از مردم، مزیت اصلی بیت کوین، استقلال آن از دولت های جهان، بانک ها و شرکت ها است. هیچ مقام و یا صاحب قدرتی قادر نیست در تراکنش های بیت کوین دخالتی داشته باشد، بر آنها مالیات بسته و یا پول مردم را به زور چپاول کند. علاوه بر این، فعالیت های بیت کوین کاملا شفاف است. هر تراکنشی که صورت می گیرد در یک دفتر حساب گسترده عمومی به نام بلاک چین ذخیره می شود.
اساسا، با این که بیت کوین به عنوان یک شبکه تحت کنترل نیست، این امکان را برای کاربرانش فراهم می سازد تا کنترل کاملی بر تمام امورات مالی خود داشته باشند.

 

نتیجه تصویری برای بیت کوین

 

پشتوانه بیت کوین چیست؟

در ابتدا باید بگوییم هیچ ارزی در حال حاضر پشتوانه ندارد! در گذشته ارزها توسط بانکهای مرکزی بطور قراردادی با مقدار مشخصی طلا یا ارز سایر کشورها پشتیبانی یا به عبارت دقیق تر در مواقع مورد نیاز تسویه می شدند اما بعد از لغو قراردادهای بین الملی در این خصوص در دهه هفتاد میلادی، سیستم ارزی شناور در دنیا رایج شد. از آن زمان پشتوانه ای برای ارزها وجود ندارد و اعتبار و ارزش ارزها در حال حاضر به میزان مقبولیت آنها در بین افراد و جوامع بستگی دارد. بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست و یک ارز شناور و در حال حاضر نسبتا مورد استقبال است. البته بیت کوین چند گام از ارزهای سنتی جلوتر است و سیستم بسیار شفاف، پیشرفته، منظم، دقیق و از پیش تعیین شده ای برای خلق بیت کوین های جدید دارد. بر خلاف ارزهای سنتی که به صورت بی رویه و غیر شفاف و عمدتا بدون اطلاع عموم، توسط بانکهای مرکزی چاپ یا خلق می شوند، شبکه بیت کوین طبق یک قرارداد از پیش تعیین شده، در هر بلاک مقدار مشخصی بیت کوین را خلق می کند که به عنوان پاداش به استخراج کننده یا ماینر همان بلاک تعلق می گیرد. طبق این قرارداد، این مقدار بیت کوین تازه خلق شده در هر بلاک که پاداش استخراج کننده بلاک است، هر چهار سال به نصف کاهش پیدا می کند. در چهار سال اول فعالیت شبکه بیت کوین این پاداش 50 بیت کوین برای هر بلاک بوده و در حال حاضر 12.5 بیت کوین برای هر بلاک است. با توجه به اینکه بطور میانگین هر ده دقیقه یکه بلاک ایجاد می شود و پاداش استخراج هر چهار سال به نصف کاهش پیدا می کند، در نهایت تعداد 21 میلیون بیت کوین تولید خواهد شد.

بیت کوین چطور کار می کند؟ بلاک چین چیست؟

یک کاربر در کیف پول خود فقط مقدار بیت کوین و مراحل و نتیجه تراکنش ها را می تواند مشاهده کند. در پشت فرایندهای شبکه بیت کوین، یک دفتر حساب عمومی به نام بلاک چین قرار دارد. این دفتر حساب شامل تمام تراکنش هایی است که تا به حال پردازش شده است. سوابق دیجیتال تراکنش ها در به اصطلاح بلاک ها قرار دارند. تراکنش ها توسط کاربران یا کیف پول آنها رمزگذاری شده و به شبکه ارسال می شوند. به این دلیل بیت کوین، ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده یا رمز ارز(cryptocurrency) نامیده می شود. این تراکنش های رمزگذاری شده سپس در بلاکها گنجانده می شوند.
اگر شخصی سعی کند فقط یک حرف یا عدد را در یک بلاک تراکنش تغییر دهد، این کار بر تمام بلاک ها تاثیر گذار خواهد بود. از آنجا که این یک دفتر حساب عمومی است، تلاش های اشتباه یا تقلب می تواند به راحتی توسط هر کسی قابل تشخیص و اصلاح باشد. هر کاربر در کیف پول خود می تواند اعتبار و صحت هر مبادله را بررسی کند. صحت هر تراکنش توسط امضای دیجیتال مربوط به آدرس های ارسالی محافظت می شود.
به دلیل وجود فرایند تایید، ممکن است تکمیل یک تراکنش در شبکه بیت کوین، چند دقیقه زمان ببرد. پروتکل بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که استخراج هر بلوک در حدود 10 دقیقه زمان می برد. جهت آشنایی کامل با بلاک چین و مفاهیم آن، مطالب زیر می تواند به شما کمک کند:

 

ویژگی های بیت کوین

 

غیرمتمرکز بودن

یکی از اهداف اصلی ساتوشی ناکاموتو هنگام خلق بیت کوین، استقلال شبکه آن از هر گونه قدرت کنترل گر بود. این ارز دیجیتال رمزپایه به گونه ای طراحی شده است که هر شخص و هر کسب کار و همچنین هر دستگاه دخیل در استخراج و تایید اعتبار تراکنش ها، بخشی از یک شبکه وسیع را تشکیل می دهند. همچنین طراحی طوری است که حتی اگر بخشی از شبکه از دسترس خارج شود، پول همچنان در حرکت خواهد بود.
ناشناس بودن
این روزها بانک ها تقریبا همه چیز را درباره ی مشتریان خود شامل تاریخچه اعتبار، آدرس ها، شماره تلفن ها، روند دخل و خرج و نیز غیره را می دانند. با توجه به این که نیازی نیست کیف پول به هیچ گونه اطلاعات شناسایی شخصی مرتبط شود، این داستان در بیت کوین بسیار متفاوت است. در حالی که برخی از مردم نمی خواهند اموال آن ها به وسیله ی هیچ یک از مقامات کنترل و ردیابی شود، گروهی دیگر ممکن است استدلال کنند تجارت مواد مخدر، تروریسم، و سایر فعالیت های غیر قانونی و خطرناک با توجه به ویژگی ناشناس بودن بیت کوین، رشد و رونق پیدا می کند.
شفاف بودن
ناشناس بودن هویت دارندگان بیت کوین نسبی است، زیرا تراکنش های این ارز رمزپایه تنها زمانی انجام می گیرند که در پلت فرم بلاک چین ذخیره شده باشند. در تئوری، اگر آدرس کیف پول شما به طور عمومی مورد استفاده قرار گیرد، هر شخصی به وسیله ی مطالعه دفتر حساب بلاک چین، قادر است بگوید چه مقدار پول در آن قرار دارد. هر چند، ردیابی از آدرس بیت کوین به اشخاص هنوز هم تقریبا غیر ممکن است.
کسانی که تمایل دارند تراکنش هایشان ناشناس بماند، می توانند اقدامات لازم را برای گریز از رادار انجام دهند. کیف پول های متعددی وجود دارند که ابهام در تراکنش ها و امنیت شما را در اولویت قرار می دهند، اما ساده ترین کار، استفاده از چندین آدرس و عدم انتقال مقادیر عظیم پول تنها به یک آدرس بیت کوین می باشد.
سریع
شبکه بیت کوین پرداخت ها و انتقالات را تقریبا بلافاصله انجام می دهد و به طور معمول فقط چند دقیقه طول می کشد که در آن سوی دنیا شخص دیگری ارز را دریافت کند، در حالی که انجام چنین انتقالی در بانک ها می تواند چندین روز طول بکشد.
غیر قابل لغو
زمانی که بیت کوین را برای کسی انتقال می دهید، هیچ راهی برای لغو یا بازگرداندن آن وجود ندارد، مگر این که شخص دریافت کنند بخواهد بیت کوین را به شما بازگرداند. این یک تضمین برای دریافت و انتقال پرداخت است، به این معنی که شخصی که شما ارز را برای وی انتقال داده اید هرگز نمی تواند ادعا کند که انتقال برای وی انجام نشده است.

 

با بیت کوین چه چیزی می توان خرید؟

 

در سال 2009، هنگامی که بیت کوین برای اولین بار معرفی شد، مشخص نبود که چطور و کجا می توان از آن برای پرداخت ها استفاده کرد. در حال حاضر می توان عملا توسط این ارز همه چیز خرید. به عنوان مثال شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و دل، این ارز رمزپایه را جهت پرداخت برای خریداری بسیاری از محصولات و محتوای دیجیتال خود پذیرفته اند. می توانید بلیط هواپیما از هواپیمایی هایی مانند بالتیک ایر خریداری کنید و یا بلیط تئاتر خود را با بیت کوین بخرید. موارد دیگری مانند پرداخت هزینه هتل، خرید ملک، پرداخت صورت حساب رستوران و یا تهیه کارت هدیه نیز وجود دارند که می توان برای پرداخت و تهیه آن ها از بیت کوین استفاده کرد. در بازارهای بین المللی نیز جهت پرداخت ها می توان از این ارز رمزپایه استفاده کرد.
به هر حال، بیت کوین هنوز هم یک شکل جدید و کاملا پیچیده پرداخت است و بنابراین طبیعی است که مواردی که بتوان پرداخت ها را با این ارز انجام داد، محدود باشد. اما هر روز بازارها و مشاغل بیشتر و بیشتری انجام پرداخت های خود با این ارز را می پذیرند، از مشاغل و کافی شاپ های کوچک گرفته تا غول های صنایع مختلف.
علاوه بر این با توجه به دائمی بودن تغییر نرخ مبادلات بیت کوین، این ارز رمزپایه می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. علی غم این که این ارز هنوز یک ارز ناپایدار و تا حدی ناشناخته است، اما در طول 2 سال اخیر، ارزش آن بیش از ده برابر شده و قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مطلب 6500 دلار است.

 

چطور می توان بیت کوین تهیه کرد؟ 

 

ساده ترین روش برای داشتن بیت کوین خرید آن است. این ارز رمزپایه را می توان از طریق انواع صرافی ارز دیجیتال موجود و در دسترس خریداری کرد یا قیمت بیت کوین را دید و یا به طور مستقیم از طریق سایر اشخاص آن را خرید. جهت پرداخت می توان از پول نقد یا کارت های اعتباری استفاده کرد و یا حتی از طریق سایر ارزهای رمزنگاری و تبادل با بیت کوین، آن را تهیه کرد. اما برای اولین انتقال  شما به یک کیف پول  نیاز خواهید داشت.

برای تهیه کیف پول گزینه های مختلفی وجود دارند، اما از مهم ترین آنها می توان به کیف پول های آنلاین و کیف پول های نرم افزاری که بر روی هارد رایانه شما ذخیره می شوند اشاره کرد. هیچ کیف پولی به طور کامل امن نیست، زیرا هارد رایانه شما می تواند خراب شود و یا کیف پول آنلاین ممکن است مورد حمله هکرها قرار گیرد. کیف پول های موبایل نیز وجود دارند که دارای ظرفیت ذخیره سازی بالایی هستند و هر لحظه همراه شما هستند. کیف پول های سخت افزاری و کیف پول کاغذی با دو کد QR نوع دیگر کیف پول ها هستند که نسبت به حملات سایبری و یا خرابی سخت افزاری ایمن می باشند. یکی از سایتهای ارائه دهنده کیف پول آنلاین، بلاک چین دات کام است که جزو اولین وبسایتها در این زمینه نیز می باشد. 

 

استخراج بیت کوین

 

نتیجه تصویری برای بیت کوین

 

راه دیگر بدست آوردن بیت کوین، استخراج آن است یا سایت پارسیان ارز که فروش بست کوین را رادارد . فقط چند سال پیش هر کسی با داشتن یک رایانه قدرتمند می توانست بیت کوین استخراج کند، اما در حال حاضر دیگر این گونه نیست. محبوبیت در حال افزایش این ارز و نرخ تبادل آن باعث شد تا کمپانی های بزرگ وارد گود شوند و با دستگاه های قدرتمند و تا دندان مسلح اقدام به استخراج بیت کوین کنند. این موضوع باعث مشکل شدن استخراج شده و هزینه های انرژی و هزینه استخراج مقرون به صرفه آن را افزایش داده است. علاوه بر این میزان بیت کوین های قابل استخراج به طور مداوم در حال کاهش است. هرچند سودآوری استخراج بیت کوین به صورت رویایی اولیه نیست ولی هنوز هم یک شیوه مناسب برای کسب درامد می تواند باشد. برای خرید ماینر میتوانید از سایت پارسیان ماینر استفاده کنید

بیت کوین را از دیگر روشها نیز می توانید کسب کنید. مثلا مانند سایر پولها می توانید بیت کوین را به عنوان حقوق دریافت نمایید. در حال حاضر شماری از کمپانی ها حقوق کارمندان خود را با بیت کوین می پردازند. یا اینکه می توانید در فروشگاه اینترنتی یا حتی فیزیکی خودتان سرویس پرداخت با بیت کوین را قرار دهید و مشتریان شما هزینه های سبد خرید خودشان را با بیت کوین بپردازند.

علاوه بر این موارد بسیاری از تبلیغات آنلاین را می توانید ببینید که به شما وعده می دهند که با عضو شدن یا انجام برخی فعالیت ها مانند مشاهده عکس، اشتراک گذاشتن عکس، تبلیغات یا گذاشتن پست، لایک یا کامنت می توانید بیت کوین کسب کنید. همانطور که قابل پیش بینی هم هست بسیاری از این کسب و کارها بیت کوین را با شبکه هرمی و طرح های پانزی گره زده و شما را تشویق به زیر مجموعه گیری با رویای کسب درآمد میلیونی می کنند. که البته از پیش به شما در مورد این موارد و صحت آنها هشدار می دهیم.

تفاوت های بیت کوین در برابر ارزهای سنتی

 

 

نتیجه تصویری برای بیت کوین

 

عدم تمرکز
همه ی ارزهای جهان به غیر ارز رمزنگاری، توسط یک متولی اداره می شوند. برای انجام یک تراکنش از طریق بانک، مردم باید هزینه های گزافی را بپردازند و معمولا زمان زیادی طول می کشد تا پول به صاحب آن برسد.
از سوی دیگر بیت کوین به وسیله ی هیچ شخصی کنترل نمی شود. آن دارای یک شبکه نامتمرکز است که توسط همکاری و ارتباط همه ی مردمی که در آن مشارکت دارند، ساخته شده است. به این دلیل، اگر حتی بخشی از شبکه خاموش و یا قطع شود، خللی در انجام تراکنش ها به وجود نمی آید.
بیت کوین نمی تواند جعلی و یا تقلبی باشد
بیت کوین طوری طراحی شده است که در برابر اقدامات تقلبی و جعل ارز مقاوم می باشد. این ارز رمزپایه با استفاده از فناوری بلاک چین و همچنین به وسیله ی مکانیزم های دفاعی گوناگونی که در هر الگوریتم گنجانده شده مشروعیت یافته است.
اکثر ارزهای سنتی کاملا مستعد تقلب هستند و کسانی که آنها کنترل را می کنند تقریبا هیچ راه حلی برای آن ندارند.
طول عمر
بیت کوین در یک شکل فیزیکی وجود ندارد و این به این معنی است که این ارز دیجیتال نمی تواند از نظر فیزیکی خراب شود یا از بین برود. هر بیت کوین برخلاف پول کاغذی و یا سکه ها دارای عمری ابدی است.
پس از ارسال بیت کوین امکان بازگشت آن وجود ندارد
اگر کسی به اشتباه ارز خود را به یک کیف پول دیگر واریز کند، امکان برگشت آن وجود ندارد. مانند بسیاری از ویژگی های دیگر بیت کوین، این کار برای جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری انجام شده است. متاسفانه در مورد ارزهای سنتی و فیات، در اکثر تراکنش ها پس از ارسال، امکان برگشت پول تنها با یک تماس فراهم می شود.
عدم محدودیت
برخی ارزهای سنتی مانند یورو و دلار در کشورهای زیادی پذیرفته می شوند، اما بیشتر ارزها تنها می توانند در محدوده جغرافیایی کشور مبدا استفاده شوند. در مقابل بیت کوین، یک ارز آنلاین است، به این معنی که محدوده عمل مجاز آن در سراسر جهان است.

من بازدید : 41 سه شنبه 27 اسفند 1398 نظرات (1)

فارم ماینینگ نکات خرید دستگاه ماینر

فارم ماینینگ یا همان مزرعه استخراج در واقع جایی است که حجم زیادی از دستگاه ها و تجهیزات پردازشی در آن قرار دارند. فارم ماینینگ دارای قفسه های بزرگی است که بر روی آنها صدها اسیک

تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. فارم های ماینینگ به طور مدارم یعنی هر 7 روز هفته 24 ساعته فعال هستند و این دستگاه ها مرتبا روشن هستند. فارم های ماینینگ همانند بسیاری از حرفه ها مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

راه اندازی فارم ماینینگ

راه اندازی فارم ماینینگ به آن سادگی که تصور می شود نیست. ماینر بیت کوین به دلیل مشکلاتی نظیر سر و صداهای تجهیزات استخراج، ترجیحا در مناطقی خارج از شهر بنا می شوند. جهت راه اندازی فارم باید موارد زیادی را مد نظر قرار دهید. ابتدا باید مکان مناسب یا سوله ای را بیابید که خارج از شهر باشد، البته پیدا کردن سوله در منطقه آزاد خیلی کار راحتی نیست و اگر قصد ایجاد فارم داشته باشید ممکن است خود مجبور شوید مکان مورد نظر را ایجاد کنید که این امر هزینه های بیشتری را به همراه دارد.

پس از یافتن مکان مورد نظر باید به دنبال خرید تجهیزات مناسب باشید. باید به این نکته اشاره کرد که با افزایش دلار در ایران این تجهیزات نیز افزایش قیمت یافته اند و اگر به دنبال ایجاد فارم هستید باید هزینه هنگفتی را برای تجهیزات کنار بگذارید. بسیاری از تجهیزات کار کرده و دسته دوم استفاده می کنند که این کار اصلا برای فارم ماینینگ توصیه نمی شود زیرا هر چه از این تجهیزات استفاده بیشتری شده باشد بازده کمتری خواهند داشت و ممکن است هزینه مضاعف خرابی دستگاه نیز بپردازید. در ویدیو زیر می توانید فارم ماینینگ بزرگی را در روسیه ببینید:

مسئله مهم بعدی خنک نگه داشتن دستگاه های ماینیگ است. برای این کار یا می توانید در مناطق خیلی سرد فارم ماینینگ خود را ایجاد کنید که نیاز به سیستم تهویه نداشته باشید. بسیاری از فارم هایی که در روسیه، ایسلند و کانادا قرار دارند این ویژگی را دارند که به دلیل سردی هوا از تجهیزات خنک کننده کمتری استفاده می کنند، با این حال این بدان معنا نیست که اصلا از تجهیزات تهویه استفاده نمی کنند. اگر نمی توانید فارم خود را در منطقه سرد و خنکی راه اندازی کنید باید از سیستم های تهویه قوی استفاده کنید تا تجهیزات شما را خنک نگه دارند این تجهیزات ماینینگ طوری تعبیه شده اند که انرژی زیادی مصرف می کنند و خیلی زود داغ می شوند و اگر نتوانید دستگاه را خنک نگه دارید قطعات دستگاه آب شده و از بین می روند. همچنین علاوه بر خنک نگه داشتن دستگاه، شما باید به عواملی نظیر رطوب محیط، گرد و غبار و عواملی که موجب کاهش عمر دستگاه ها می شود را مد نظر قرار دهید و هزینه هایی برای رفع این مشکلات کنار بگذارید.

یکی از عوامل مهم مصرف برق است. ماینینگ گواه اثبات کار مصرف برق بالایی دارند و برای راه اندازی فارم ماینینگ باید به این نکته توجه کنید که می توانید از پس هزینه برق بربیایید. در خصوص مصرف برق بسیاری از کشورها تعرفه خود را تغییر دادند و چین یکی از همین کشورها بود به طوری که با اعمال تعرفه جدید و افزایش هزینه برق بسیاری از ماینرهای چینی قصد مهاجرت فارم خود به کشورهایی چون مغولستان با هزینه برق کم مصرف تر را دارند. طی تحقیقات اعلام شده ماینینگ بیت کوین درصد خیلی زیادی از برق جهانی را مصرف می کند که این مصرف بالا موجب ایجاد گرما در سطح زمین می شود و برای محیط زیست زیان آور است. اسیک ها و تجهیزات ماینینگ هر کدام مقدار برق متفاوتی مصرف می کنند و به هنگام خرید آنها باید به این موضوع دقت کنید.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که شما برای اتصال به نود باید اینترنت ثابتی داشته باشید تا بتوانید به فرض به شبکه بیت کوین متصل باشید. داشتن اینترنتی که مدام و بدون قطع و اتصال باشد یکی از لازمه های مزارع استخراج سود آور است. باید توجه داشته باشید که در صنعت ماینینگ با هر بار قطع اتصال اینترنت شما، ممکن است میزان سود قابل توجهی از مزرعه ماینینگ خود را از دست دهید.

علاوه بر هزینه های ذکر شده، فارم ماینینگ هزینه های مضاعف دیگری دارد. به عنوان مثال برای اتصال به استخرهای ماینینگ شما باید کارمزد حضور در آن استخر را بپردازید. همچنین این فارم های ماینینگ به نیروی کار نیاز دارد. از آنجایی که دستگاه های ماینینگ به طور شبانه روز کار می کنند شاید مجبور باشید افرادی را استخدام کنید که در شیفت های روز و شب کار کنند تا مراقب روند کار باشند و همچنین مسائل امنیتی را هر لحظه کنترل کنند و یا می توانید سیستم های نظارتی را بکار ببرید و هر لحظه فارم خود را مشاهده کنید که البته این کار هم هزینه های خود را به همراه دارد. قابل توجه است که به وجود آمدن مشکل کوچکی می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به بار آورد. پس در این صورت برای راه اندازی فارم ماینینگ باید به نیروی کار و سیستم های نظارتی و هزینه های آن هم بیاندیشید.

کمی درباره‌ دستگاه استخراج ای‌سیک

از هر سخت‌افزار کامپیوتر که توان پردازشی داشته باشد، می‌توان برای استخراج یا همان ماینینگ استفاده کرد. به طور کلی مهم‌ترین سخت‌افزارها و دستگاه‌های مورد استفاده برای استخراج عبارتند از:

  • پردازنده مرکزی (CPU)
  • پردازنده گرافیکی (GPU) یا همان کارت گرافیک
  • دستگاه یا کارت FPGA
  • دستگاه مخصوص استخراج (ASIC)

با گسترش شبکه بیت کوین و ماینرهای آن، امروزه استخراج به‌صرفه آن فقط با تراشه‌های مخصوصی تحت عنوان ای‌سیک (ASIC) امکان پذیر است.

لایت کوین، بیت کوین کش، بیت کوین اس وی و زی‌کش از جمله دیگر ارزهای مطرحی هستند که استخراج آن‌ها فقط با دستگاه ای‌سیک انجام می‌شود.

کلمه ای‌سیک مخفف عبارت «مدار مجتمع با کاربرد خاص» است، به این معنی که سخت‌افزارهای آن فقط برای یک کاربرد مخصوص ساخته می‌شوند. بنابراین دستگاه‌ ای‌سیک ماینر فقط برای ماینینگ طراحی می‌شود، نه کار دیگری.

برندها و مدل‌های دستگاه‌های استخراج

دستگاه‌های استخراج مثل گوشی‌های موبایل، در طرح‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. مانند برندهای گوشی، برندهای تولیدکننده دستگاه استخراج هم از نظر اعتبار و محبوبیت متفاوت هستند. در حال حاضر پنج تولیدکننده برتر دستگاه ماینر به ترتیب عبارتند از:

  • بیت مین (Bitmain) – تولیدکننده دستگاه‌های انت‌ماینر (Antminer)
  • کنان (Cannan) – تولیدکننده دستگاه‌های آوالون (Avalon)
  • اینوسیلیکون (Innosilicon) – تولیدکننده دستگاه‌های ترمیناتور (Terminator)
  • میکرو بی‌تی‌ (MicroBT) – تولیدکننده دستگاه‌های واتس‌ماینر (Whatsminer)
  • ای‌بنگ (Ebang) – تولیدکننده دستگاه‌های ای‌بیت (Ebit)

مشخصات هر دستگاه‌های استخراج

هر دستگاه ماینر معمولاً فقط از یک الگوریتم رمزنگاری پیشتیبانی می‌کند (برخی از دستگاه‌های جدید از چند الگوریتم پشتیبانی می‌کنند). به این ترتیب، هر دستگاه فقط می‌تواند به استخراج تعداد معدودی ارز دیجیتال بپردازد. به عنوان مثال دستگاه استخراج «Antminer S17» فقط الگوریتم SHA-256 را پشتیبانی می‌کند که شامل بیت کوین، بیت کوین کش و تعداد انگشت شماری ارز دیجیتال دیگر می‌شود.


دستگاه Antminer S17

هر دستگاه استخراج دارای قدرت پردازش خاص است که به آن نرخ هش یا هش ریت (hash rate) می‌گویند. هر چقدر مقدار قدرت پردازش دستگاه بالاتر باشد، میزان بیت کوین‌های استخراج شده بالاتر می‌رود. مثال: قدرت دستگاه Antminer S17 حدود 53 تراهش بر ثانیه (53TH/S) است.

دستگاه‌‌های ماینر برق زیادی مصرف می‌کنند، که هر چقدر بالاتر باشد، هزینه برق بیشتری را بر دوش ماینر می‌گذارد.

مزایای دستگاه استخراج در کنار مشکلات خرید و فروش آن‌ها

دستگاه‌های استخراج ای‌سیک امروزه بخش بزرگی از صنعت ماینینگ را تشکیل می‌دهند. این دستگاه‌ها از آنجایی که اختصاصی برای ماینینگ هستند، به صورت بهینه تولید می‌شوند و سودآوری به شدت بالاتری نسبت به دیگر سخت‌افزارهای ماینینگ دارند. ای‌سیک‌ها بلافاصله پس از تولید، آماده به کار هستند و هر کسی با حداقل دانش فنی می‌تواند آن‌ها را راه‌اندازی کند.

با این حال، در عین مزیت‌های زیاد، خرید و فروش دستگاه‌های ای‌سیک از چالش‌های اساسی آن است.

به طور کلی و حداقل در این مقطع، خریدن دستگاه‌های ای‌سیک بسیار مشکل است. این دستگاه‌ها اغلب به تعداد محدود تولید می‌شوند و تولیدکننده خیلی سریع و حتی در مرحله پیش‌ فروش تمام آن‌ها را می‌فروشد. بنابراین دستگاه‌ها به دست واسطه‌ها میفتند و با قیمت‌های بسیار بالاتر به فروش می‌رسند.

فروش ماینرهای دست دوم به جای نو هم یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود؛ دستگاه‌هایی که عمر خود را کرده‌اند و هر لحظه امکان از کار افتادنشان وجود دارد. همچنین در بعضی از کشورها از جمله ایران، این دستگاه‌ها (در زمان نگارش این مطلب) به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و برخی فروشندگان بر تعهدات خود از جمله ضمانت یا زمان تحویل محصول پایبند نیستند.

علاوه‌بر این‌ها، در زمان عرضه یک دستگاه‌ جدید، بازگشت سرمایه آن بسیار سریع است، اما زمانی که بدست مشتری می‌رسد، به دلیل افزایش سختی استخراج، تا حد زیادی بازگشت سرمایه کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر قیمت ارز دیجیتال استخراجی هم در سودآوری تاثیر دارد. زمانی که سختی استخراج بالا برود و قیمت متناسب با آن رشد نکند، سودآوری ماینینگ کاهش می‌یابد.

همانطور که در بالا هم گفتیم، دستگاه‌های ASIC کاربرد دیگری به جز کار ماینینگ ندارند. بنابراین در صورت بلا استفاده شدن (عدم سوددهی در گذر زمان) فروششان به شدت مشکل خواهد بود یا حداقل با قیمت بسیار پایین از شما خریداری خواهند شد.

نکات مهم در انتخاب و خرید ماینر (ASIC)

خرید یک دستگاه استخراج می‌تواند ریسک‌های زیادی را متوجه خریدار کند که مهم‌ترینش ریسک کلاهبرداری است. امروزه در ایران از یک طرف به دلیل تحریم‌ها و از طرف دیگر به دلیل مشکلات گمرکی، امکان سفارش مستقیم ماینر از تولیدکننده و واردات دستگاه‌های ماینر، برای اغلب افراد ممکن نیست. به همین دلیل بیشتر استخراج‌کنندگان از واسطه‌ها دستگاه تهیه می‌کنند. برخی از این واسطه‌ها شرکت و وب‌سایت فروشگاهی دارند و برخی دیگر افراد حقیقی هستند که معمولا در وب‌سایت‌های درج آگهی مانند «دیوار» فعالیت می‌کنند.

به دلیل عدم قانون‌گذاری درست، نوپا بودن صنعت ماینینگ در کل دنیا و سودآوری ماینینگ، این فضا پر از افراد سودجویی است که سعی در سوءاستفاده از ناآگهی مردم دارند. بنابراین یافتن یک فروشنده معتبر و آگاه بودن از نحوه خرید و تست دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه نکات مهمی را بازگو می‌کنیم که هر ماینر باید قبل از خرید دستگاه به آن توجه داشته باشد.

صدای بالای دستگاه‌ها، حرارت بالا و محل نگهداری را در نظر داشته باشید

یکی از دلایل اصلی فروش دستگاه‌های ماینر، صدای طاقت‌فرسای آن‌هاست. برخی از افراد در ابتدا بدون در نظر گرفتن صدای بالای دستگاه استخراج، اقدام به خرید می‌کنند و بعد به دلیل نداشتن مکان مناسب و صدای بالای آن‌ها مجبور به فروش می‌شوند. از طرف دیگر محل نگهداری ماینر باید کاملا بدون رطوبت و خنک باشد، چون دستگاه‌های استخراج حرارت بالایی تولید می‌کنند.

برق ماینینگ را در نظر داشته باشید


آتش سوزی فارم ماینینگ به دلیل برق کشی غیراصولی

استفاده از برق خانگی، صنعتی و کشاورزی برای ماینینگ غیرقانونی است و در صورت شناسایی، برخورد سختی از طرف مقامات قضایی صورت می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ریسک‌های ماینینگ، همین موضوع برق آن است. از آنجایی که برق خانگی آمپر بسیار پایینی دارد، نمی‌توان بیش از دو الی سه دستگاه ماینر را با آن راه‌اندازی کرد که در این صورت هم ممکن است کار دیگر وسایل برقی خانه با اختلال مواجه شود. تاکنون چندین و چند مورد آتش‌سوزی بزرگ به علت استفاده غیر اصولی از برق برای ماینینگ گزارش شده است. از این جهت باید با متخصصین مشورت کرد و اقدامات لازم درباره‌ی ایمنی برق را هم انجام داد.

قدرتمندترین دستگاه، همیشه بهترین نیست

همانطور که گفتیم، دستگاه‌های استخراج تحت برندها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که قدرتمندتر بودن یک دستگاه به معنای مناسب بودن آن نیست. طول عمر و امکان استفاده طولانی مدت از دستگاه استخراج بسیار مهم است. برخی از دستگاه‌های ماینر سود بسیار بالایی را نشان می‌دهند، اما طول عمر پایینی دارند یا وزن و ابعادشان مناسب ماینینگ نیست.

بهتر است همیشه دستگاه استخراجی را انتخاب کنید که تولیدکننده معتبری دارد و امتحان خودش را پس داده است. یک دستگاه با کاربرد صنعتی که فارم‌های استخراج بزرگ از آن استفاده می‌کنند، بهترین گزینه برای خرید است، چون چنین دستگاه‌هایی عمر مناسب، وزن کم و طول عمر بالا دارند. هر چقدر که برند ضعیف‌تری را انتخاب کنید، ریسک شما بیشتر می‌شود.

همچنین مصرف برق دستگاه استخراج می‌تواند در مناسب بودن آن تاثیرگذار باشد. در جایی که هزینه برق پایین است، شما می‌توانید دستگاه پرمصرف‌تر اما ارزان‌تری را تهیه کنید و بالعکس در محل‌هایی که هزینه برق بسیار بالاست، بهتر است که دستگاه‌های ضعیف‌تر اما کم‌مصرف‌تر را برای ماینینگ در نظر بگیرید. به عنوان نمونه در حالت عادی دستگاه «Antminer S17 Pro» از «Whatsminer M20S» سودآوری بیشتری دارد، اما با تعرفه برق صنعتی یعنی زیر 200 تومان، بازگشت سرمایه ام‌20 بیشتر از اس 17 پرو می‌شود.

درباره دستگاه مورد نظر خود به خوبی تحقیق کنید

در زمان انتخاب دستگاه استخراج، در مورد مدل مورد نظرتان به خوبی تحقیق کنید. مهمترین مواردی که باید درباره‌ی یک دستگاه ماینینگ بدانید عبارتند از:

  • هش‌ریت
  • مصرف برق
  • تعداد هش‌ برد
  • تعداد چیپ روی هر هش برد
  • کولینگ (تعداد و قدرت فن‌ها)
  • وزن
  • ابعاد
  • دمای مناسب محیط برای کار

احتمال خرابی دستگاه و امکان تعمیر آن را در نظر بگیرید

دستگاه‌های ماینر مانند هر دستگاه دیگری می‌توانند خراب شوند که نیاز به تعمیرات دارند. اصلی‌ترین قطعه در یک ماینر «هش‌ برد» است. حتما قبل از خرید دستگاه این موضوع را در نظر داشته باشید که کدام ماینر موجودی قطعات و تعمیرکار بیشتری در ایران دارد. در زمان نگارش این مطلب، دستگاه‌های انت‌ماینر و واتس‌ماینر بیشترین قطعات و تعمیرکار را در داخل کشور به خود اختصاص می‌دهند.

به مدل و هش ریت دستگاه دقت کنید

گاهی اوقات برای یک مدل خاص، چندین دستگاه استخراج با هش ریت‌های مختلف عرضه می‌شود. مثلا برای دستگاه «Innosilicon T3» سه مدل مختلف با قدرت‌های مختلف (39، 50 و 54 تراهشی) در بازار وجود دارد. بعضی فروشندگان سودجو از ناآگاهی خریداران سوء‌استفاده می‌کنند و دستگاه‌های ضعیف‌تر را که قیمت کمتری دارند با قیمت مدل قدرتمندتر به فروش می‌رسانند. بنابراین حتما از قدرت هش مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.

قدرت هش و مدل یک دستگاه استخراج معمولا با برچسب بر روی آن حک شده است. همچنین می‌توانید شماره سریال درج شده روی دستگاه را با شماره سریال درج شده روی کارتن دستگاه تطابق دهید.


برچسب روی S9

خرید حضوری و آماده تحویل بهتر است

پس از انتخاب فروشنده مناسب (فرد حقیقی یا وب‌سایت)، اگر این امکان برایتان محیا بود، سعی کنید تحویل به صورت حضوری باشد تا اینکه سفارش ثبت کنید. در این صورت ریسک کلاهبرداری به شدت کاهش پیدا می‌کند. همیشه بهترین و کم ریسک ترین راهکار برای خرید، مراجعه حضوری بوده و از لحاظ بازدهی و برگشت سریعتر سرمایه، بهترین انتخاب، دستگاه‌های آماده تحویل است نه پیش فروش.

ماینر دست دوم نخرید یا ده برابر بیشتر دقت کنید

خرید ماینر دست دوم مثل هر کالای دیگری ریسک بسیار بیشتری نسبت به خرید ماینر نو دارد. فراموش نکنید که ماینر معمولا 24 ساعته روشن است و طبیعتا هر چه زمان کارکرد دستگاه دست دوم بالاتر باشد، طول عمر مفید آن دستگاه کمتر است.

از آنجایی که ماینر دست دوم می‌تواند خراب یا فاقد کارکرد واقعی خود باشد، حتما 24 الی 48 ساعت مهلت تست از فروشنده بگیرید. ظاهر فیزیکی دستگاه و منبع تغذیه آن را هم به خوبی بررسی کنید. درباره‌ی قیمت دستگاه دست دوم در وب‌سایت‌های درج آگهی جستجو کنید تا به یک قیمت میانگین برسید. حتما دستگاه دست دوم را به صورت حضوری و در مکانی مناسب (مثل خانه یا مغازه فروشنده) تحویل بگیرید.

معمولا با نگاه کردن به داخل دستگاه از لا به لای فن می‌توانید حدس نزدیکی نسبت به شرایط نگهداری بزنید. یعنی اگر گرد و قبار کمی روی هش‌بردها نشسته بود، نشان‌دهنده وضعیت مناسب نگهداری است. در صورتی که ظاهر دستگاه نامناسب بود، بهتر است دستگاه را نخرید چون به احتمال زیاد مالک قبلی در شرایط نامناسبی از دستگاه نگهداری کرده است.

درباره ماینر اورکلاک شده احتیاط کنید

برخی از استخراج‌کنندگان با استفاده از فریم‌ور غیررسمی، ماینر خود را به اصطلاح «اورکلاک» می‌کنند. یعنی با شکستن محدودیت‌هایی که توسط شرکت روی ماینر اعمال شده است، قدرت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. این کار بسیار پر ریسک است چون مصرف برق و دمای دستگاه را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث سوختن پاور یا آسیب به خود دستگاه شود. بنابراین سعی کنید ماینر اورکلاک شده نخرید یا در صورت خرید، جوانب احتیاط را بسنجید.

دستگاه را از نظر فیزیکی و ظاهری بررسی کنید

حتما دستگاه‌ استخراج را از نظر فیزیکی به خوبی بررسی کنید. بدنه، پاور، چراغ‌ها، فن‌ها، پورت‌ها، کانکتورها و تمام موارد ظاهری دستگاه را به خوبی چک کنید. دستگاهی که از نظر فیزیکی ضربه خورده باشد، عمر بسیار کمتری خواهد داشت. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر، دستگاه استخراج را محکم در دست‌هایتان بگیرید و چند بار تکان دهید تا از عدم جدا شدن قطعات داخل آن اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که دستگاه‌های ماینر ممکن است از داخل کارخانه یا در زمان ارسال دچار آسیب فیزیکی شوند، بنابراین قبل از راه‌اندازی، خوب ظاهر آن را بررسی کنید.

تشخیص دستگاه استخراج نو از کارکرده

راه قطعی برای تشخیص دستگاه نو از کارکرده وجود ندارد. با این حال، آقای امید علوی، ماینر حرفه‌ای، در گفتگو با ارزدیجیتال به چند نشانه برای تشخیص یک دستگاه استخراج نو از کارکرده اشاره کرد.

توجه به بسته بندی

اگر ماینر نو باشد، باید ابتدا به بسته‌بندی توجه کرد که باز نشده باشد و چسب و کارتن آن اورجینال باشد. از روی شماره سریال دستگاه و استعلام آن در سایت سازنده، می‌توان روز تولید، مدت گارانتی و اصالت را متوجه شد.


پک اورجینال دستگاه S17 PRO

وقتی جعبه ماینر را باز می‌کنید، معمولا دستگاه‌هایی مثل انت‌ماینر داخل کیسه‌های ضد استاتیکی هستند که در صورت باز شدن و دوباره بسته شدن مشخص خواهد شد. روی این کیسه‌ها معمولا شرکت‌ها از چسب‌هایی استفاده می‌کنند که فقط یک بار قابلیت باز شدن دارند و چسباندن مجدد آن‌ها بسیار مشکل است.

بررسی بدنه و گرد و قبار روی فن و قطعات

وجود خط و خطش زیادی روی بدنه دستگاه یکی از نشانه‌هایی است که احتمال دست دوم بودن را افزایش می‌دهد. همچنین معمولا روی فن و قطعات دستگاه دست دوم، رد گرد و قبار باقی می‌ماند. قسمت سفید قطعات کارکرده، معمولا پس از مدتی به رنگ زرد در می‌آید.

بررسی سوکت‌های برق

اصلی‌ترین تفاوت میان ماینرهای کار کرده و نو، سوکت‌های شش پین برق هشبرد است که به دلیل جریان زیاد بعد از یک مدت کوتاه کار کردن، زرد رنگ می‌شوند و فرقشان با نو کاملا مشهود است.

با تمام این وجود، باز هم راه قطعی برای تشخیص وجود ندارد و بهتر است دستگاه نو از فروشنده‌های معتبر خریداری شود.

تست دستگاه استخراج بعد از خرید

برای تست یک دستگاه استخراج، بهترین کار این است که آن را راه‌اندازی کنید و به مدت 24 الی 48 ساعت به استخر استخراج متصل کنید و طی این مدت بر نحوه کار آن نظارت داشته باشید. برای نظارت بر وضعیت ماینر فقط کافی است در پنل مدیریت دستگاه، قسمت وضعیت (Status) را چک کنید.

هر دستگاه استخراج دارای چند هش برد (در بیشتر دستگاه‌‌ها سه الی چهار عدد) است و هر هش برد تعدادی چیپ (Chip) دارد. قسمت Status در پنل مدیریت دستگاه استخراج، بهترین منبع برای اطلاع از وضعیت دستگاه است.

در مرحله نظارت و تست ماینر، باید اطلاعات زیر را در نظر داشته باشید که در قسمت Status ماینر قابل مشاهده هستند:

  • مدت زمان کار ماینر از زمان روشن شدن (Elapsed)
  • قدرت (هش ریت) در لحظه‌ (GH/S)
  • میانگین هش ریت (GH/avg)
  • سرعت فن (FanSpeed) – برحسب دور بر دقیقه (معمولا روی 5,000 الی 6,000 قرار دارد.)
  • فرکانس (Frequency)
  • هش برد (Chain یا Device)
  • چیپ‌ها (Chips یا ASIC)
  • دما (Temp یا Temperature)
  • وضعیت عادی و سالم (عدد 0 و Alive)
  • وضعیت غیرعادی (نشان x و Dead)

به عنوان نمونه تصویر زیر، صفحه وضعیت دستگاه Whatsminer M20s را نشان می‌دهد:


صفحه Status واتس ماینر

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، صفحه وضعیت واتس ماینر، میانگین هش ریت 69 هزار گیگاهش (69 تراهش) بر ثانیه را نشان می‌دهد که کاملاً مناسب است. یکی دو تراهش بالا و پایین برای این ماینرها طبیعی است.

همچنین همانطور که مشاهده می‌کنید، هر سه هش‌ برد (Device) در این ماینر به خوبی کار می‌کنند و هر کدام تقریبا 23 تراهش قدرت دارند. درباره‌ی هش‌برد هم کمی بالا و پایین بودن هش ریت مشکلی ندارد، اما اگر به عنوان مثال 5 تراهش تفاوت هش ریت باشد، اشکالی وجود دارد.

از طرف دیگر، همانطور که در تصویر مشخص است، هر 105 چیپ موجود روی هر هش‌ برد سالم هستند و فراکانس ثابتی دارند. هر هش‌برد هم وضعیت زنده (Alive) دارد. دمای هر هش‌برد هم برای این ماینر (بین 70 تا 80 درجه) مناسب است و هیچ مشکلی دیده نمی‌شود.

به عنوان یک نمونه دیگر به صفحه وضعیت Antminer S15 نگاهی میندازیم:


صفحه Status انت ماینر

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، هش ریت لحظه‌ای روی 26 تراهش و هش ریت میانگین روی 27 تراهش قرار دارد که بسیار مطلوب است.

همچنین همانطور که در تصویر مشخص شده است، هر 4 هش برد این دستگاه سالم هستند و با دما و هش ریت مناسب کار می‌کنند. همانطور که گفتیم، کمی تفاوت هش ریت و دما بین هش بردها طبیعی است اما این میزان نباید فاحش باشد. عدد 0 در انت ماینر به معنای سالم بودن است.

نکته: ماینرهای نسل جدید دارای چند حالت (مثل کم‌مصرف، عادی و توربو) هستند. مثلا انت‌ماینر اس 15 روی حالت کم‌مصرف فقط 16 تراهش قدرت دارد. بنابراین برای تست صحیح ماینر جدید، آن را روی همه‌ی حالت‌های مختلف آزمایش کنید.

ماینرساز

www.minersaz.com

من بازدید : 24 سه شنبه 27 اسفند 1398 نظرات (0)

ماینینگ

اولین سوالی که برای افراد تازه‌کار مطرح می‌شود این است که دقیقا با استخراج بیت کوین چه عملی صورت می‌گیرد که سودآوری دارد. برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا بیت کوین را خوب بشناسید و با نحوه کار با ان آشنا شوید.

اما اگر بخواهیم به زبان توضیح دهیم، بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. غیرمتمرکز بودن یعنی این‌که هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند آن را کنترل کند. هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند با وصل شدن به شبکه بیت کوین جزئی از آن شود.

به عبارت دیگر کنترل بیت کوین به دست کاربران آن است، نه یک یا چند فرد خاص.

علت این که امیدواری به آینده بیت کوین زیاد است همین مسئله غیرمتمرکز بودن است. شبکه بیت کوین برای فعالیت فقط به مردم و کاربرانش وابسته است، نه هیچ کس دیگری.

حالا که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است، پس چه کسی تراکنش‌های آن را تایید می‌کند یا امنیت آن را حفظ می‌کند؟ درست حدس زدید: افرادی داوطلب به نام استخراج‌کننده یا ماینر.

البته استخراج‌کنندگان این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند. شبکه بیت کوین به ازای تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه به آن‌ها پاداش می‌دهد.

 

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین یکی از راه های کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال است که خیلی از سرمایه گذاران را مشتاق کرد تا به این حوزه وارد شوند و سودهای کلان کسب کنند.اما به طور خلاصه باید گفت استخراج بیت کوین فرآیندی است که از طریق آن تراکنش های شبکه بیت کوین تایید و در پی آن بیت کوین های جدید تولید می شوند. تایید تراکنش های بیت کوین توسط ماینرها انجام می شود. ماینر دستگاهی است که عملیات تایید تراکنش ها را انجام می دهد اما شخصی که خرید دستگاه ماینر را انجام میدهد به همراه دستگاه استخراج خود، مجموعا ماینر نامیده می شود. ماینرهای بیت کوین به ازای هر بلاکی که ماین یا استخراج میکنند از شبکه 12.5 بیت کوین جایزه می گیرند. اینکه برای این کار نام ماین یا استخراج انتخاب شده به این دلیل است که استخراج بیت کوین مانند استخراج طلا در معدن کاری سخت و ارزشمند است و جایزه ی شبکه به ماینرها هم دقیقا به پاس تلاشی است که برای شبکه انجام می دهند.

فارم ماینینگ

فارم (Farm) کلمه انگلیسی به معنای مزرعه است. در واقع فارم ماینینگ به معنای مزرعه استخراج می باشد. با توجه به درآمد حاصل از ماینینگ بسیاری از سرمایه گذاران تصمیم گرفتند تعداد دستگاه های خود را افزایش دهند تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند. اما نکته اینجاست که دستگاه های ماینینگ دارای صدا و مصرف برق زیادی می باشند، بنابراین نمی توان تعداد زیادی از دستگاه های ماینینگ را در کنار هم و در خانه یا مناطق مسکونی و اداری نگهداری کرد. پس سرمایه گذاران در مقیاس های بزرگ تر، سوله هایی را برای این کار در نظر گرفتند که بعدها این سوله ها به فارم ماینینگ معروف شدند. در واقع فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال به مکان هایی با صدها یا هزاران دستگاه برای استخراج بیت کوین یا ارز دیجیتال می گویند. مزارع استخراج شرایط خاص خود را دارند و معمولا خارج از شهر هستند تا صدای تولیدی آنها، کسی را اذیت نکند و همچنین در هزینه برق صرفه جویی شود. پس از مدتی بسیاری از فارم ها در مناطق سردسیر ایجاد شدند تا در هزینه های تامین تهویه و خنک کننده صرفه جویی شود. هزینه برق هر کشور برای استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال متفاوت است و با توجه به اینکه دولت تعرفه برق ماینینگ را اعلام کرد، حال هر شخصی که بخواهد به ایجاد فارم ماینینگ یا این عملیات در داخل کشور بپردازد باید طبق شرایط قانونی پیش رود.

 

الزامات راه اندازی فارم ماینینگ

قطعا راه اندازی فارم ماینینگ به همین سادگی ها نیست و قبل از راه اندازی آن می بایست یک سری ملزوماتی را رعایت کرد. این ملزومات شامل موارد زیادی می باشند:

  • بررسی تعرفه برق استخراج رمز ارزها در داخل ایران و بررسی سودآوری و به صرفه بودن آن
  • اقدام به کسب مجوزها از سازمان های مربوطه برای تاسیس فارم ماینینگ
  • بررسی و مشاوره توسط یک تیم مجرب و متخصص در این زمینه
  • خرید تجهیزات ماینر یا اسیک برای استخراج ارز دیجیتال
  • نصب دستگاه ها و سیستم خنک کننده در فارم ماینینگ
  • عضویت در استخر ماینینگ
  • ساخت یک کیف پول جهت ارسال جایزه ماینینگ به آدرس آن کیف پول
  • نصب و استفاده از نرم افزارهای ماینینگ مانند BTC miner و CG mine و …
  • تامین انرژی برق مورد نیاز برای ماینینگ
  • تهیه تجهیزات تهویه و وسایل خنک کننده

ماینرها دقیقا چه کار می‌کنند؟

افراد ماینر با دستگاه‌های استخراج خود کمک می‌کنند تا شبکه بیت کوین امن بماند و تراکنش‌های بیت کوین انجام شود. در این عملیات کامپیوترهای ماینر باید طی فرایند ریاضی پیچیده، معادلات ریاضی را حل کنند و به محض اینکه یک نفر به جواب برسد، بیت کوین تولید شده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد.

بنابراین ماینرها علاوه بر تایید تراکنش‌ها باعث می‌شوند که واحدهای بیت کوین به صورت توزیع شده تولید شوند؛ بر خلاف پول‌های دیگر که بانک‌ها آن‌ها را صادر می‌کنند، در بیت کوین همه می‌توانند در صدور پول (واحدهای بیت کوین) مشارکت کنند.

استخراج بیت کوین نیازمند داشتن دستگاه‌های قدرتمند و برق است.

به منظور حفظ شبکه و این‌که همه واحدهای بیت کوین سریع استخراج نشوند، استخراج بیت کوین به مرور زمان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و پاداش استخراج کم‌تر می‌شود.

تعداد بیت کوین‌هایی هم که استخراج می‌شوند محدود به 21 میلیون واحد است، بنابراین بیت کوین به مروز زمان کمیاب‌تر می‌شود.

در حال حاضر هر ده دقیقه 12.5 بیت کوین تولید می‌شود. تاکنون بیش از 17 میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال 2140 طول بکشد.

 

 اجاره فارم ماینینگ

با توجه به اینکه خرید دستگاه ماینر و فارم ماینینگ هزینه های زیادی دارند بسیاری بعد از مدتی ترجیح می دهند که فارم خود را اجاره دهند. اجاره فارم ماینینگ در همه جای دنیا امکان پذیر است اما باید دید آیا این کار به صرفه است و شرایطی که باید رعایت کنید و یا هزینه ای که شما باید برای اجاره بپردازید با میزان سودی که از استخراج در می آورید همخوانی دارد یا خیر. البته باید اعلام کرد که در حال حاضر با شرایط و تعرفه های برقی که دولت برای صنعت ماینینگ در ایران تعریف کرده است شرایط ماینینگ ارزهای دیجیتال کمی سخت و پیچیده شده است.

با گسترش شبکه بیت کوین، استخراج آن با کامپیوتر های معمولی اصلا به صرفه نیست. برای استخراج به صرفه بیت کوین به دستگاه تخصصی که با عنوان ای سیک شناخته می‌شوند، نیاز خواهید داشت.

دستگاه‌های استخراج بیت کوین مثل گوشی‌های موبایل در طرح‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. هر مدل از جنبه‌های زیر ممکن است با مدل دیگر متفاوت باشد:

  • برند و مدل: شرکت سازنده دستگاه و مدل آن. مثال: Bitmain Antminer S9
  • قدرت پردازش: قدرت پردازش دستگاه استخراج که بر حسب تراهش بر ثانیه (TH/S) نمایش می‌دهند. مثال: 14TH/S – یعنی این دستگاه 14 تراهش قدرت دارد
  • مصرف برق: میزان برق مصرفی دستگاه برحسب وات. مثل 1400W

دستگاه‌های استخراج معمولا ابتدا توسط تولیدکننده با قیمت پایین‌تر پیش‌فروش می‌شوند و بعد در بازار پخش می‌گردند. به جز سایت‌های رسمی تولیدکنندگان، دستگاه‌های استخراج بیت کوین در سایت‌های مختلفی از جمله آمازون و ای بی هم به فروش می‌رسند. البته به دلیل تحریم های ایران، خرید مستقیم دستگاه های استخراج از این سایت‌ها دشوار است و به ناچار باید از واسطه‌ها کمک بگیرید.

نکاتی برای خرید دستگاه استخراج مناسب

به طور کلی مهمترین عواملی که برای خرید دستگاه های استخراج بیت کوین باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

قدرت دستگاه: دستگاه استخراج بیت کوین مورد نظر شما چند هش در ثانیه تولید می‌کند؟ هش بیشتر برابر است با قدرت بیشتر.

مصرف برق: مصرف برق یک دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به طور مستقیم بر سوددهی تاثیرگذار است.

قیمت: این عامل هم نسبت به سرمایه شما باید مورد توجه قرار گرفته شود. زمان بازگشت سرمایه به طور مستقیم با قیمت دستگاه گره خورده است.

دستگاه‌های استخراج به تعداد محدود و در فواصل زمانی مختلف تولید می‌گردند لذا در زمان خرید به جزئیات مدل دستگاه دقت کنید تا در محاسبه سود دچار مشکل نشوید. به عنوان مثال دستگاه استخراج انت ماینر S9 بیت کوین مدل‌های مختلفی دارد و مدل‌های سال 2016 تا 2018 آن در بازار موجود است. بدیهی ست که مدل‌های 2018 آن قدرتمندتر هستند.

این روزها مشاهده می‌شود که افراد سودجو دستگاه‌های از رده خارج شده را با قیمت‌های بالا به افراد ناآگاه می‌فروشند. به همین دلیل حتما در این خصوص تحقیقات لازم را انجام دهید.

دستگاه استخراج را فقط بر اساس قیمت یا فقط قدرت تهیه نکنید. بهترین دستگاه ASIC، کارآمدترین آن است. پربازده‌ترین دستگاه‌ استخراج دستگاهی است که قدرت هش بیشتر و مصرف برق کمتری دارد و به طور کلی زمان بازگشت سرمایه آن سریع‌تر است.

همچنین برخی از دستگاه‌های ماینینگ سودآوری بالایی را نمایش می‌دهند اما بسیار بی‌کیفیت هستند و طول عمر پایینی دارند. همیشه سعی کنید دستگاه‌هایی را در تهیه کنید که به صورت انبوه استفاده می‌شوند و امتحان خود را پس داده‌اند.

 

اهمیت زمان بازگشت سرمایه و استفاده گسترده در انتخاب دستگاه استخراج بیت کوین

بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین

همانطور که گفتیم دستگاه‌های استخراج بیت کوین در انواع و اقسام مدل‌ها در بازار موجود هستند. 

در اینجا 4 مورد از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین در سال 2019 را معرفی کنیم. توجه داشته باشید که معیار اصلی برای معرفی این دستگاه‌ها، کاربرد به صورت انبوه است، نه صرفا قدرت.

دستگاه انت ماینر اس 9 جی (Bitmain Antminer S9j)


Bitmain Antminer S9j
  • قدرت: 14TH/S
  • مصرف برق: 1350W

این ماینر با وجود این‌که مدت‌های زیادی از عرضه‌اش می‌گذرد، هنوز یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین در جهان است. Antminer S9 که توسط شرکت بیت مین تولید شده، قدرت حدود 14 تراهش و مصرف انرژی 1350 وات دارد. از سال 2016 تاکنون شرکت بیت مین مدل‌های گوناگونی را از آن به بازار عرضه کرده است. مدل J این دستگاه یعنی Antminer S9j این روزها به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه واتس‌ماینر ام 10 (Whatsminer M10)


Whatsminer M10
  • قدرت: 33TH/S
  • مصرف برق: 2100W

دستگاه‌های واتس‌ماینر با قدرت بالا و قیمت پایین خود هر ماینری را وسوسه می‌کنند. دستگاه M3X تا چندی پیش یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های ماینینگ (مخصوصا در بین ایرانی‌ها) بود اما در حال حاضر با توجه به مصرف برق و سختی شبکه بسیار بالا، تا حد زیادی سوآوری خود را از دست داده است. مدل M10 با 33 تراهش بر ثانیه قدرت، مشکل M3X در بحث مصرف انرژی بالا را ندارد زیرا برای چنین قدرتی مصرف برق 2100W عیب نیست. مدل S این دستگاه یعنی M10S هم با 55 تراهش عرضه شده است. ماینر Whatsminer M10 با قیمت بین 1,100 تا 1,700 دلار در بازارهای جهانی قابل خریداری است.

دستگاه انت ماینر اس 17 (Antminer S17)


Bitmain Antminer S17
  • قدرت: 53TH/S
  • مصرف برق: 2800W

انت ماینرهای اس 17 و تی 17 در حال حاضر پرچمدارهای شرکت بیت مین هستند که با قدرت هش فوق‌العاده بالا و مصرف برق مناسب نسبت به قدرت، بازگشت سرمایه خیلی سریعی دارند. ماینرها بیشتر توجهشان به مدل اس 17 جلب شده است. مدل‌های مختلفی برای دستگاه‌های S17 عرضه شده که قدرتشان بین 53 تا 73 تراهش متغیر است. به عنوان نمونه مدل S17 حدود 53 تراهش توان پردازشی دارد، در حالی که قدرت مدل S17 پلاس به 73 تراهش می‌رسد. مدل دیگر از این دستگاه‌ها، مدل e است که 63 تراهش توان دارد.

دستگاه Ebang Ebit E11++


دستگاه Ebang Ebit E11++
  • قدرت: 44TH/S
  • مصرف برق: 2000W

دستگاه Ebit E11+ از شرکت ای‌بنگ در اکتبر 2018 عرضه شد و با قدرت هش فوق‌العاده بالای 37 تراهش توجهات زیادی را به خود جلب کرد. مدل جدید این دستگاه یعنی Ebit E11++ با قدرت هش 44 تراهش و مصرف برق حدود 2000W بدون اغراق یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های استخراج حال حاضر برای بیت کوین است. قیمت ای‌بیت ای‌ 11 پلاس پلاس در سایت رسمی شرکت ای‌بنگ حدود 2,000 دلار است.

آیا می‌توانم با دستگاه استخراج بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگر را هم استخراج کنم؟

اغلب دستگاه‌های استخراج ای‌سیک از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می‌کنند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین شما می‌توانید با دستگاه‌های استخراجی که الگوریتم SHA-256 را استخراج می‌کنند، بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر که روی این الگوریتم فعالیت می‌کنند را ماین کنید.

توجه داشته باشید که استخراج فقط یک ارز دیجیتال ممکن است. به طور مثال شما نمی‌توانید با یک دستگاه استخراج Antminer S9 همزمان بیت کوین و ارز دیجیتال دیگری را استخراج نمایید و فقط باید یکی را انتخاب کنید.

بررسی سودآوری ماینینگ


هر کدام از اضلاع این مثلث تغییر کند، سودآوری ماینینگ هم تغییر می‌کند

 

به طور مثال، قیمت برق صنعتی کیلوواتی حدود 100 تومان است و قیمت برق خانگی حدود 300 تومان. به عنوان نمونه دستگاه S9 حدود 14 تراهش قدرت دارد و مصرف برق آن هم حدود 1350 وات است. بر همین اساس به راحتی می‌توان در ماشین حساب ماینینگ سودآوری این دستگاه را حساب کرد. حالا طبق گیف زیر سودآوری یک دستگاه S9 را محاسبه کنیم:

موارد بسیار زیادی در سودآوری ماینینگ دخیل هستند که مهمترینشان عبارتند از:

سختی استخراج

سختی استخراج پارامتری است که در شبکه بیت کوین تعبیه شده تا بلاک‌های بیت کوین هر ده دقیقه یکبار ساخته شوند نه زودتر. به عبارت دیگر برای این‌که ماینرها نتوانند به یکباره با قدرت زیاد سخت افزارهای خود نتوانند باعث تولید سریع بیت کوین‌ها و بلاک‌های جدید شوند، هر چقدر که قدرت ماینرها بیشتر شود، سختی آن بیشتر می‌شود. بنابراین اگر قیمت بیت کوین پایین باشد، سختی شبکه می‌تواند سودآوری را به شدت کاهش دهد.

قیمت و هزینه‌های برق

تعرفه برق به شدت در سودآوری ماینینگ تاثیرگذار است. به همین دلیل باید به خوبی هزینه‌های برق مصرفی را محاسبه کنید تا بتوانید بازگشت سرمایه خود را بسنجید. قیمت برق بالا اگر با سختی استخراج و قیمت پایین بیت کوین همراه شود، ضرر جبران ناپذیری به ماینرها می‌رساند.

من بازدید : 33 یکشنبه 25 اسفند 1398 نظرات (0)

بصرفه بودن ماینینگ

طبق گزارش بخش تحقیقات صرافی ارز دیجیتال بیتمکس (BitMex)، از آغاز ماه نوامبر 2018 قیمت بیت کوین حدود 45 درصد کاهش داشته است و با خاموش شدن حدود 1.3 میلیون ماینر بیت کوین اس9، نرخ هش بیت کوین نیز حدود 31 درصد افت داشته است. اگرچه به نظر می‌رسد شرایط صنعت ماینینگ نامناسب می‌باشد، ولی تیم تحقیقاتی بیت مکس معتقد است که برای بعضی از ماینرها اوضاع آن قدرها هم که بقیه فکر می‌کنند دشوار نیست.

در ادامه به نکات اصلی این گزارش می‌پردازیم:

  • قیمت ها دوبار در تاریخ های 16 نوامبر و سوم دسامبر به ترتیب 7.4 و 15.1 درصد کاهش داشته اند.
  • کاهش 7.4 درصدی از ژانویه 2013 و کاهش 15.1 درصدی از اکتبر 2011 بی سابقه و از بزرگترین کاهش ها بوده اند.
  • نمودار زیر نشان می‌دهد که از یکم نوامبر 2018، فعالیت شبکه چطور همراه با کاهش قیمت بیت کوین افت کرده است.

 

  • درآمد صنعت استخراج بیت کوین از نوامبر تا دسامبر، از 13 میلیون دلار در روز به 6 میلیون دلار کاهش یافته است.
  • به دلیل تاخیر در تنظیم سختی شبکه، این افت درآمد حتی از کاهش قیمت بیت کوین نیز بیشتر است.
  • در دوره 6 روزه منتهی به سوم دسامبر، 21.8 درصد بلاک کمتر از انتظار استخراج شده اند زیرا قبل از تنظیم سختی شبکه، ماینرها شبکه را ترک کردند و در نتیجه بلاک های کمتری استخراج شده است.
  • قبل از شرایط کاهش فعلی، سود ناخالص این صنعت حدود 50 درصد بود درحالی که پس از سقوط قیمت ها، سود ناخالص برای بیت کوین و اتریوم به ترتیب 30 و 15 درصد شد.
  • نمودار زیر سود ناخالص ماینرها برای بیت کوین، بیت کوین کش و اتریوم را از تاریخ یکم نوامبر نشان می‌دهد.

 

  • از یکم نوامبر نرخ هش اتریوم تنها 20 درصد افت داشته است که بسیار کمتر از افت نرخ هش بیت کوین می‌باشد. در حالی که افت قیمت آن 54 درصد و بسیار بیشتر از افت قیمت بیت کوین است. بنابراین کاهش سود ناخالص اتریوم بسیار بیشتر بوده است. یکی از دلایل احتمالی برای این شرایط آن است که ماینرهای اتریوم بیشتر از روی علاقه این کار را انجام می‌دهند و معطوف به کسب سود نیست.
  • ذکر این نکته مهم است که هنگام تخمین سود ناخالص، تحلیل های تیم تحقیقاتی فقط هزینه های مصرف برق را لحاظ می‌کند، هرچند هزینه های دیگری نظیر سرمایه گذاری در قطعات و تجهیزات و هم چنین هزینه های نگهداری آن ها نیز وجود دارد. این شرایط بدان معناست که سقوط اخیر قیمت ها تقریبا تمام ماینرها را وارد مرحله بحرانی کرده است.
  • این گزارش در خصوص هزینه های مصرف برق خاطر نشان می‌کند که این هزینه ها برای تمام ماینرها یکسان نمی‌باشد و به دلیل این تفاوت در هزینه ها، شبکه بیت کوین علیرغم کاهش ناگهانی و شدید قیمت، به طور روان به کار خود ادامه می‌دهد.
  • ممکن است این موضوع درست باشد که فروش بیت کوین توسط استخرهای ماینینگ به کسانی که در جنگ هش بیت کوین کش شکست خورده اند، محرکی برای کاهش قیمت بیت کوین بوده باشد، با این وجود به نظر می‌آید در تاثیر این امر اغراق شده است. بازار در شرایط نزولی قرار دارد و قیمت ها فارغ از اخبار و سرمایه گذاری های مختلف در حال کاهش می‌باشد.
  • گزارش با این نتیجه گیری به پایان می‌رسد که اگرچه صنعت ماینینگ شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، اما برای ماینرهایی که هزینه های کمتری می‌پردازند شرایط بهتر از تصورات مردم است و ماینرهایی که تجهیزات خود را با قیمت های کم از بیت مین تهیه کرده اند شرایط مثبت و خوبی دارند.

قیمت ماینر و نرخ هش دستگاه

در سال‌های اولیه معرفی بیت کوین، این ارز دیجیتال با استفاده از کامپیوترهای شخصی و تنها با CPU یا کارت گرافیک (GPU) استخراج می‌شد. اما با روی کار آمدن تراشه‌های مدار مجتمع برنامه‌پذیر یا همانای سیک، که قدرتی صد برابر کامپیوترها داشتند، روشی به جز خرید دستگاه مخصوص استخراج برای ماینینگ بیت کوین ناکارآمد و منسوخ شد.

دستگاه‌های مخصوص استخراج یا همان ASIC‌ها در مدل‌های گوناگون و تحت برندهای خاص تولید می‌شوند. هر دستگاه یک قدرت پردازش خاص دارد که به آن نرخ هش یا هش ریت (Hash rate) هم گفته می‌شود. قدرت یک دستگاه همان میزان پردازشی است که می‌تواند انجام دهد.

اگر فاکتور مصرف برق را در نظر نگیریم، هر چه یک دستگاه استخراج قدرت بیشتری داشته باشد، سودآوری آن هم بالاتر است. قدرت دستگاه‌های استخراج را با میزان تولید هش بر ثانیه نمایش می‌دهند مثل: 14 تراهش برثانیه (TH/S)

شرکت‌های تولید‌کننده‌ی ماینرهای ای‌سیک، به طور مداوم دستگاه‌های جدیدی را با توان پردازشی یا همان نرخ هش بالاتر به بازار عرضه می‌کنند.


با عرضه‌ی ماینرهای ای‌سیک جدید با توان محاسباتی بالا، دستگاه‌های قدیمی عملاً ناکارآمد می‌شوند.

ورود ماینرهای قوی‌تر به عرصه‌ی استخراج بیت کوین سبب ناکارآمدی یا از رده خارج‌شدن دستگاه‌های قدیمی‌تر می‌شود. در نتیجه برای این‌که در گردونه‌ی رقابت برای ماینینگ باقی بمانید و توان رقابت با ماینرهای قدرتمند را داشته باشید، نخست باید دستگاهتان به‌روز باشد.

همچنین قیمت دستگاه ماینر یکی دیگر از عواملی است که به طور مستقیم روی زمان بازگشت سرمایه تاثیر می‌گذارد.

مصرف انرژی و هزینه‌ی برق مصرفی

میزان انرژی بسیار زیاد مورد نیاز برای استخراج بیت کوین باعث شده است تا مصرف برقِ یک دستگاه استخراج و همچنین قیمت برق در یک منطقه تاثیر بسیار زیادی بر سودآوری ماینینگ داشته باشد.

هر دستگاه ماینر مصرف برق متفاوتی دارد. مسلم است هنگام تهیه‌ یا خرید یک دستگاه یا ریگ استخراج باید این مسئله را مد نظر قرار داد؛ زیرا میزان بالای هزینه‌ی برق مصرفی دستگاه ماینر می‌تواند نقش نرخ هش در سودآوری را از بین ببرد و حتی باعث ضرر شود.

به عنوان نمونه سودآوری یک دستگاه با قدرت 14تراهش و مصرف برق 1400 وات می‌تواند از سودآوری یک دستگاه با 50 تراهش قدرت و مصرف برق 8000 وات بیشتر باشد.

قیمت بیت کوین

با توجه به این‌که ماینرها در ازای مشارکت در شبکه و استخراج، پاداش خود را به صورت بیت کوین دریافت می‌کنند، قیمت بیت کوین یکی از مهم‌ترین عوامل سودآوری ماینینگ محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز مطرح شد، قیمت ماینر و هزینه‌ی برق مصرفی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین را می‌توان دو هزینه‌ی ثابت در عرصه‌ی ماینینگ دانست.

بنابراین برای این‌که فعالیت سودآور باشد و به بیانی ساده دخل و خرجش با هم بخواند باید قیمت بیت کوین از حد مشخصی بیشتر باشد. به عنوان نمونه در اوایل سال 2019 که قیمت بیت کوین به 3,200 دلار رسید، بسیاری از ماینرها برای جلوگیری از ضرر دستگاه‌های خود را خاموش کردند.

ضروری است بدانیم که قیمت دلار در میزان سودآوری‌ ماینرها و حتی معامله‌گران ایرانی، دخیل و تأثیرگذار است.

کارمزد استخر استخراج

افزایش روزافزون محبوبیت بیت کوین و پیوستن بیش از پیش افراد به خیل ماینرهای این ارز، سبب شده سختی شبکه‌‌ی آن به شدت افزایش یابد و در نتیجه کار انفرادی را برای ماینرها دشوار کند و باعث شود ماینینگ شخصی عملاً ناکارآمد و منسوخ شود. به همین دلیل، مفهومی به نام استخراج  شکل گرفت تا ماینرها از سراسر دنیا به آن بپیوندند و برای افزایش شانس استخراج بلاک جدید، توان محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

همان‌طور که می‌دانید در ازای عضویت در این استخرها و استفاده از خدمات آن‌ها باید کارمزد پرداخت کنید. البته مبلغ این کارمزدها چندان بالا نیست و بین صفر تا 4% درآمد حاصل از استخراج است.

قوانین و سیاست‌های اتخاذشده در رابطه با ماینینگ

اگر از علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان خبرهای مرتبط با ارزهای دیجیتال در ایران باشید، تاکنون متوجه این موضوع شده‌اید که وضعیت قانون‌گذاری در رابطه با ارزهای دیجیتال و استخراج آن در کشورمان به چه صورت است. با توجه به این‌که ده سال از معرفی بیت کوین در جایگاه اولین ارز دیجیتال به جهانیان می‌گذرد، هنوز هیچ قانون مدون و مشخصی در رابطه با این فناوری تصویب نشده است و حتی ممکن است تصمیم‌های جدیدی که والیان امر اتخاذ می‌کنند، به یک‌باره اوضاع را دگرگون کند یا شرایط را عوض کند.


قانون‌گذاری و سیاست‌های ضد و نقیض در رابطه با ارزهای دیجیتال در ایران یکی از خطرات فعالیت در این عرصه است و هنوز مسئولین در موضوع ماینر چیست و قوانین ان صحبتی دقیقی نکرده اند و قوانین مشخصی ندارد .

تغییر قیمت برق و افزایش قیمت آن، یکی از قابل لمس‌ترین این نمونه‌هاست که بسیاری را به برچیدن و از برق کشیدن دستگاه‌های ماینرشان وا می‌دارد.

شاید بتوان گفت عدم قطعیت درباره‌ی شرایط قانون‌گذاری در آینده، یکی از مهم‌ترین خطراتی است که فعالان حوزه‌ی ارز دیجیتال و به خصوص استخراج را در ایران تهدید می‌کند.

چنانچه ریسک‌هایی از این دست را بپذیریم و شرایط خوب پیش برود، با برنامه‌ریزی درست و آگاه بودن به شرایط بازار، می‌توان ماینینگ را سودآور تلقی کرد. اما همواره به خاطر داشته باشید که ماینینگ به منزله‌ی یک‌شبه به ثروت رسیدن نیست و زمان بازگشت سرمایه‌ی آن تحت تاثیر عوامل زیادی است که بیشتر اوقات به بیش از یک سال هم می‌رسد.

من بازدید : 31 یکشنبه 25 اسفند 1398 نظرات (0)

بیت کوین و استخراج

بیت کوین (Bitcoin) نوعی پول یا ارز در شکل دیجیتالی است که می‌توانید با آن خرید کنید، سفارش‌ آنلاین انجام دهید یا آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

احتمالا این روزها در اخبار و رسانه‌ها درباره‌ بیت کوین چیزهایی شنیده باشید و در میان گشت‌وگذارتان در سایت‌‌های مختلف با مطلبی درباره اینکه بیت کوین چیست و یا چطور می‌توانید بیت کوین رایگان به دست بیاورید، برخورد داشته‌اید.


بیت کوین ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که توسط مردم کنترل می‌شود.

اما جدا از بحث بیت کوین‌های رایگان که به هیچ وجه نقطه شروع جالبی برای آشنا شدن با چنین پدیده بزرگی نیست، در این مطلب قرار است این نوآوری اقتصادی را بشکافیم و آن را از نظر تمامی جنبه‌ها مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به تمامی سوالاتی که از بیت کوین در ذهن دارید، پاسخ دهیم.

بیت کوین چیست؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و مختصر بگوییم بیت کوین چیست، می‌توانیم آن را به عنوان نوعی پول در شکل دیجیتالی تعریف کنیم. این تعریف خیلی ساده است و بسیاری از جنبه‌های آن را نادیده می‌گیرد، اما برای شروع کار کافی به نظر می‌رسد.


بیت کوین پول دیجیتالی است که می‌توانید با آن سفارش‌ آنلاین انجام دهید، خرید کنید و یا اینکه آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. همین کارکردهای مختلف و استفاده‌های متفاوتی که از آن می‌توانید داشته باشید، شاید مهمترین دلیل و بهترین پاسخ به این سوال باشد که چرا باید با بیت کوین و دستگاه ماینر بیشتر آشنا شوید.

اما گفتیم که بیت کوین نوعی پول یا ارز است. پس برای شناخت بهتر آن، ابتدا لازم است که با پول و تاریخچه‌ آن بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه پول

هزاران سال قبل پس از آنکه انسان‌های غارنشین شروع به کشاورزی و دامداری کردند، با چالش‌های جدیدی روبرو شدند. نیاز به غذا و خوراک برای انسان‌های اولیه که اساسی‌ترین نیاز آن‌ها به شمار می‌رفت، اغلب با شکار حیوانات و یا استفاده آن‌ها از میوه‌ها و گیاهان رفع می‌شد. با شروع دامداری و پرورش حیوانات، و از سوی دیگر کشاورزی و کاشت بذر گیاهان خوراکی، محصولاتی که به دست انسان‌ها پرورش و تولید می‌شد نیز افزایش یافت. با افزایش این محصولات و با توجه به اینکه بسیاری از این مواد غذایی دارای طول عمری بودند که پس از گذشت این زمان فاسد می‌شدند، انسان به مبادله کالا با کالا روی آورد که مقدمه‌ای برای پیدایش پول بود.

مبادله کالا با کالا مشکلاتی داشت که از جمله آن‌ها میشد به سختی حمل کالاهای مورد معاوضه و اختلاف در ارزش آن‌ها اشاره کرد. کشاورزی که می‌خواست از یک دامدار گوسفندی بگیرد، دقیقا نمی‌دانست که در ازای آن باید چند کیسه گندم به او بدهد. همین مشکلات سبب ایجاد ابزار واسطه‌ای به نام پول شد که شکل آن در طول زمان بارها تغییر یافت.

مردم هر منطقه از کره خاکی از پول‌های مخصوص ناحیه خودشان که اغلب به طور مستقیم از طبیعت به دست آمده بود، استفاده می‌کردند. در برهه‌ای از تاریخ، نمک در بسیاری از مناطق به عنوان ابزار واسطه‌ای که ارزش کالا‌های مختلف را مشخص می‌کرد، در برخی مناطق از صدف‌های دریایی و حتی در یک دوره زمانی از پنبه هم به عنوان پول استفاده شد. اما هر یک از این پول‌ها پس از اینکه منبع سرشاری از آن‌ها کشف می‌شد، بی‌ارزش تلقی شده و کنار گذاشته می‌شدند.

چرخه تکامل پول با روی کار آمدن و کنار رفتن انواع‌ پول‌ها ادامه یافت تا اینکه به سکه‌های فلزی طلا و نقره رسید. این فلزات به دلیل دوام، محدود بودن منابعشان و اینکه جعل‌ کردن آن‌ها سخت بود، برای بیش از هزار سال به عنوان پول در امپراتوری‌ها و حکومت‌های مختلفی که روی سکه‌ها عکس پادشاهانشان حک شده بود، استفاده شدند. اما سکه‌های فلزی هم مشکلات خاص خودشان را داشتند، حمل آن‌ها به دلیل وزن سنگینشان، چالش متوجه سکه‌های فلزی بود. برای حل مشکل حمل کردن سکه‌های فلزی مراکزی به وجود آمدند که با دریافت سکه‌های فلزی، رسیدها و اسناد کاغذی را به تجار می‌دادند که نشان می‌داد در ازای آن می‌توانند سکه‌های فلزی را تنها با دادن این رسیدها در مراکز دیگر دریافت کنند.

همانطور که گفته شد، قیمت بیت کوین در حالت کلی توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اما به صورت جزئی‌تر تعدادی از عوامل وجود دارند که می‌توانند بر روی آن تاثیرگذار باشند. برای نمونه قانون‌گذاری‌ها و ممنوع اعلام کردن استخراج یا خرید و فروش بیت کوین در یکی از کشورهای بزرگ از نظر اقتصادی، می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیرگذار باشد. وضعیت توسعه، تصمیمات توسعه‌دهندگان، رویدادها و اتفاقات مهم و موردانتظار نیز از جمله عوامل دیگری هستند که می‌توانند بر روی قیمت بیت کوین اثر بگذارند.

البته بازار ارزهای دیجیتال به دلیل عدم بلوغ کافی و قرار داشتن در مراحل ابتدایی خود، هنوز نوسانات زیادی دارد و از طرفی گاهی اوقات با عرضه یا تقاضاهای صورت گرفته توسط نهنگ‌ها تغییرات شدیدی را تجربه می‌کند. نهنگ‌ها سرمایه‌گذاران بزرگی هستند که مقدار بسیار زیادی بیت کوین دارند و فعالیت آن‌ها در بازار موجب تکان خوردن شدید قیمت‌ها می‌شود؛ درست مانند حرکت وال‌ها در اقیانوس که در اطراف خود تلاطم زیادی به وجود می‌آورند.

دلایل افزایش قیمت

تعدادی از عوامل موثر که از آن‌ها یاد کردیم، تاثیر مثبتی بر روی قیمت بیت کوین می‎‌توانند داشته باشند. برای نمونه ارائه محصولات مالی بیشتر نظیر قراردادهای آتی و ETFها، توجه سرمایه‌گذاران مختلف و بزرگ را می‌تواند به سمت آن جلب کند. قانون‌گذاری‌های مثبت در این حوزه نیز می‌تواند به نفع قیمت بیت کوین تمام شود. از سوی دیگر این ارز دیجیتال زاده‌ی بحران مالی سال 2008 است به همین خاطر هر شرایطی که به بی‌ثباتی اقتصادی در سطح جهانی منجر شود، می‌تواند توجهات را به سمت بیت کوین به عنوان ابزاری که توانایی ذخیره ارزش دارد جلب کند. بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌توانند نشأت گرفته از جنگ‌های داخلی، تورم‌های فزاینده و مهارنشدنی و مسائل ژئوپلیتیک باشند.

اگر از جنبه کلی به قضیه نگاه کنیم، عواملی که باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شوند را نیز می‌توان به عنوان دلایل رشد قیمت دانست. میزان تولید بیت کوین یا آزاد شدن آن در شبکه توسط استخراج‌کنندگان، متغیری است که از دست ماینرها و افراد دیگر خارج است و در قوانین شبکه نوشته شده است. نرخ استخراج، در هر ده دقیقه برای یک دوره 4 ساله، یک میزان ثابت است، با این حال ورود بیت کوین‌های استخراج شده به صرافی‌ها و محل خریدوفروش است که می‌تواند به عنوان عرضه‌ی تاثیرگذار شناخته شود.

برای همین هم وقتی قیمت از مقدار خاصی کمتر می‌شود، هزینه‌ای که استخراج‌کنندگان در قبال به دست آوردن بیت کوین متحمل می‌شوند افزایش می‌یابد و فروش آن توسط استخراج‌کنندگان کاهش می‌یابد. دلایل دیگری که می‌توانند سبب افزایش تقاضا و به تبع آن بالا رفتن قیمت شوند، کاربردی شدن بیت کوین و پذیرش هر چه بیشتر آن توسط کسب‌وکارها و مردم است. برای نمونه در صورتی که کسب‌وکارهای مطرحی مثل آمازون یا اپل بیت کوین را به عنوان روش پرداخت بپذیرند، این مسئله می‌تواند موجب رشد قیمت این ارز دیجیتال شود.

دلایل کاهش قیمت

 

در مقابل عواملی که می‌توانند باعث افزایش قیمت شوند، دلایل و اتفاقات دیگری هم هستند که کاهش قیمت بیت کوین را رقم می‌زنند. اعلام ممنوعیت‌های استخراج و خریدوفروش به همراه خبر رد شدن محصولات مالی مثل ETFها، از مهمترین عواملی هستند که قیمت این پول دیجیتال در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرد.

استخراج رمز ارزها

اطلاعاتی که در استخراج بیت‌کوین به کار می‌رود و باید بدانید:

Hash Rate (نرخ هش): یک هش، مساله‌ای ریاضی است که یک کامپیوتر استخراج‌کننده باید آنرا حل کند. نرخ هش همان نرخی است که با آن، این مسائل ریاضی حل می‌شود. به طور مثال وقتی که شبکه بیت‌کوین به نرخ هش برابر با 10TH/s برسد ، یعنی می‌تواند در هر ثانیه، 10 تریلیون محاسبه انجام دهد.

هرچقدر تعداد استخراج‌کنندگان بیشتری به شبکه بیت‌کوین اضافه شوند، نرخ هش شبکه بیشتر خواهد بود.

نرخ هش همچنین به قدرت عملکرد استخراج‌کننده نیز گفته می‌شود. امروز کامپیوترهای قدرتمند استخراج‌کننده بیت‌کوین، با نرخ هش‌های متفاوتی وجود دارند. عملکرد استخراج‌کنندگان با MH/s (مگا هش بر ثانیه)، GH/s (گیگا هش بر ثانیه)، TH/s (ترا هش بر ثانیه) و حتی PH/s (پتا هش بر ثانیه) سنجیده می‌شوند.

Bitcoins per Block (بیت‌کوین به ازای هر بلاک): هر زمان که یک مسئله ریاضی محاسبه می‌شود، یک مقدار ثابت و پایدار از بیت‌کوین ایجاد می‌شود.

تعداد بیت‌کوین‌هایی که بابت محاسبه کردن هر بلاک ایجاد می‌شود از 50 بیت‌کوین در اوایل کار شبکه بیت‌کوین شروع شد و هر از 210,000 بلاک این مقدار نصف می‌شود (تقریبا هر از 4 سال). در حال حاضر پاداش محاسبه هر بلاک، 12.5 بیت‌کوین است. آخرین بار که این مقدار نصف شد مربوط به سال 2016 بود و بار بعدی در سال 2020 خواهد بود.

Bitcoin Diffficulty (سختی بیت‌کوین): از آنجایی که شبکه بیت‌کوین طوری طراحی شده که بصورت مداوم هر از 10 دقیقه مقدار ثابتی بیت‌کوین ایجاد کند، سختی محاسبه کردن مسائل ریاضی باید افزایش یابد تا با افزایش نرخ هش شبکه بیت‌کوین سازگار و هماهنگ شود. این موضوع به این معناست که هرچقدر استخراج‌کنندگان بیشتر شوند، استخراج بیت‌کوین مشکل‌تر خواهد بود.

Electricity Rate (نرخ الکتریسته): استخراج بیت‌کوین به میزان زیادی برق مصرف می‌کند. برای اینکه بتوانید سودآوری‌تان را محاسبه کنید، باید نرخ الکتریسیته را بدانید. این نرخ معمولا روی قبض ماهانه برق شما یافت می‌شود.

Power consumption (توان مصرفی): هر استخراج‌کننده میزان متفاوتی از انرژی را مصرف می‌کند. اطمینان حاصل کنید قبل از اقدام به استخراج بیت‌کوین، مقدار دقیق مصرف منابع توسط کامپیوتر را محاسبه کنید.

این مورد را به راحتی می‌توانید با یک جستجو در گوگل بیابید یا اینکه از طریق این لیست مشاهده کنید.

مصرف منابع با واحد “وات” اندازه‌گیری می‌شود.

Pool fees (کارمزد استخر استخراج): برای استخراج بیت‌کوین شما باید به یک استخر یا اصطلاحا Pool بپیوندید. استخر استخراج در واقع گروهی از استخراج‌کنندگان هستند که با هم جمع می‌شوند تا بتوانند استخراج را بطور موثرتری انجام دهند.

پلتفرمی که همه این افراد را گردهم می‌آورد با نام Mining Pool شناخته می‌شود و برای اینکه عملیات این پلتفرم پابرجا بماند مقداری کارمزد را از اعضا کسر می‌کند.


 

  • به طور متوسط یک دستگاه اسیک (ASIC) بین 1000 تا 1500 وات برق مصرف میکند.
  • طبق جدول تعرفه مصرف برق، در گران ترین منطقه و در فصل گرما، هزینه برق در بازه 1000 تا 2000 کیلو وات برساعت، 1063 ریال است.
  • فرض میکنیم که دستگاه شما تمام 24 ساعت روز و تمام 30 روز ماه روشن باشد.

حالا کافی است این اعداد را در هم ضرب کنیم تا مقدار متوسط برق مصرفی یک دستگاه اسیک محاسبه شود. شما برای برق دستگاه اسیک خود باید حدود 80 هزار تومان در ماه هزینه کنید. البته این هزینه بدون مصرف برق سیستم خنک کننده شماست.

این اعداد به طور میانگین محاسبه شده و ممکن است برای هر دستگاه ماینر خاص کمی بالاتر و یا پایین تر باشد. هزینه برق با تعرفه برق شهری محاسبه شده و این اعداد برای برق صنعتی متفاوت خواهد بود و نهایتا به این موضوع اشاره کنیم که معمولا برای استخراج از چند دستگاه ماین استفاده می شود که اصطلاحا به آن ماینینگ فارم یا مزرعه ماینینگ می گویند. پس این رقم در تعداد دستگاه های شما ضرب خواهد شد.


جمع بندی

 

حتما برای وارد شدن به حوزه استخراج، تمام این عوامل را بررسی کنید و با مطالعه کامل سرمایه گذاری کنید. علاوه بر مطالعه کافی و آشنایی با تمام دستگاه ها و ارزهای دیجیتال، حتما از افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند پرس و جو کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید تا قادر باشید بهترین تصمیم را بگیرید.

من بازدید : 20 شنبه 24 اسفند 1398 نظرات (0)

دستگاهای اسیک

یکی از راه های کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال ماینینگ یا استخراج است. شما با خواندن این مقاله با دستگاه اسیک (ASIC) و دلیل پیدایش آن آشنا خواهید شد.

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که از همان ابتدا با کامپیوترهای خانگی قابلیت تولید آن وجود داشت. تعداد زیادی از ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین از الگوریتم  گواه اثبات کار استفاده می کنند. اگر با این الگوریتم آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم که مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید. به طور خلاصه با استفاده از الگوریتم گواه اثبات کار، انجام شدن تراکنش ها به واسطه قدرت پردازشی کامپیوترها خواهد بود. در واقع شبکه بیت کوین از قدرت پردازشی کامپیوترها برای تایید شدن تراکنش ها و ثبت آن ها در بلاکچین بیت کوین استفاده می کند.

با توجه به الگوریتم گواه اثبات کار، قدرت پردازشی (CPU) کامپیوترها صرف محاسبات پیچیده می شود و هر ماینری که بتواند این محاسبات پیچیده را زودتر انجام دهد، پاداش دریافت می کند. با گذشت زمان تعداد ماینرهای شبکه و رقابت بین آن ها بیشتر شد و به همین علت، سود ماینینگ روز به روز کمتر شد. هر ماینر بایستی تمامی احتمالات موجود برای انجام محاسبات را تنهایی انجام می داد و بعضا هیچ پاداشی هم دریافت نمی کردند. برای جلوگیری از این اتفاق، اقداماتی صورت گرفت. اولین اقدامی که انجام شد، این بود که استخرهای به وجود آمد و از طریق آن ماینرها می توانستند قدرت پردازشی خود را با بقیه به اشتراک بگذارند و با کارایی بیشتری فرآیند ماینینگ را انجام دهند. با وجود استخرهای ماینینگ، ورودی های تکراری برای محاسبات لازم شبکه استفاده نمی شد. با تقسیم کاری که در استخرها صورت می گرفت، محاسبات لازم شبکه سریعتر انجام می شد و جواب سریعتر به دست می آمد ولی پاداش دریافتی بین تمامی ماینرها به نسبت قدرت پردازشی که در اختیار استخر قرار می دادند، توزیع می شد.

یکی از عوامل دیگری که باعث می شد، سود حاصل از ماینینگ کاهش پیدا بکند، هزینه برق بود که باعث شد ماینینگ توجیه اقتصادی نداشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق، ماینرها به سمت استفاده از کارت های گرافیک و بعد از آن FPGA ها رفتند. داستان به همین جا ختم نشد و ماینرها به دنبال سود بیشتری بودند و برای اینکه خرید ماینر بصرفه باشد. بعد از این اتفاق چیپست هایی طراحی شد که به صورت تخصصی با الگوریتم SHA256 بیت کوین کار می کردند و سرعت بیشتری نسبت به CPU و کارت گرافیک(GPU) و همچنین FPGA ها داشتند. به این چیپست ها، اسیک (ASIC) می گویند.

ماینینگ

به فرآیند تایید تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک چین و همچنین استخراج کوین‌های جدید گفته می‌شود. هر فردی با اتصال به اینترنت و سخت‌افزار مناسب می‌تواند در فرآیند ماینینگ شرکت کند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال ذاتا غیر متمرکز هستند، افراد مختلف در سراسر جهان شبکه‌های مربوط به آنها را کنترل می‌کنند که به ماینر شناخته می‌شوند، اما برای کنترل شبکه باید انگیزه‌ای وجود داشته باشد و این انگیزه همان پاداش ماینرها است.

از آنجایی که حوزه‌ی ارزهای دیجیتال و ماینینگ نسبتا جدید است، فروش نخستین ای‌سیک‌های بیت کوین به سال 2013 بازمی‌گردد. از آن زمان ای‌سیک‌های مایننیگ برای استخراج ارزهای دیگری همچون لایت‌کوین و دش نیز توسعه یافته‌اند. اگر ارزهای دیجیتال صنعت مالی را دگرگون کنند، ای‌سیک‌ها نیز صنعت ارزهای دیجیتال را دگرگون خواهند ساخت.

ای‌سیک‌ها امنیت شبکه‌ی بلاک چین را تامین می‌کنند اما اینکار را با مصرف الکتریسیته و برق زیادی انجام می‌دهند. شما برای ساخت یک ای‌سیک به دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این حوزه نیاز دارید. در فرآیند استخراج، ماینر باید یک عدد 64 رقمی بر پایه‌ی 16 (هگزادسیمال) را که کمتر و یا مساوی هش (Hash) است را حدس بزند و به اولین نفری که بتواند این عدد را حدس بزند، به عنوان پاداش ارز دیجیتال تعلق می‌گیرد. هر چه نرخ هش یک دستگاه سخت‌افزار ماینینگ بالاتر باشد، با سرعت بالاتری می‌تواند این عدد را حدس بزند.

ریگ‌های ماینینگ برای استخراج ارزهای دیجیتال سفارشی‌سازی می‌شوند. بنابراین اساسا هر ریگ ماینینگی که قادر باشد بیت کوین استخراج کند، می‌تواند تمام ارزهای دیگری که از الگوریتم رمزنگاری بیت کوین یعنی SHA256 استفاده می‌کند را نیز استخراج نماید. به عنوان مثال انت‌ماینرهایی که بر پایه‌ی الگوریتم رمزنگاری SHA256 ساخته می‎شوند می‌توانند ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، بیت کوین کش، نیم‌کوین و پیر کوین را استخراج کنند.

 

مقایسه‌ی واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU) و ای‌سیک‌ها کمی مشکل است چراکه اساسا می‌توان CPU و GPU را نوعی ای‌سیک دانست. تنها ویژگی‌ای که ای‌سیک‌های ماینینگ را متمایز می‌سازد این است که تمامی قابلیت‌های CPU و GPU را ندارد. انتظار نداشته باشید که بتوان یک سیستم‌عامل و یا بازی ویدیویی بر روی ای‌سیک بیت کوین نصب کرد چراکه این تراشه تنها به منظور استخراج یک الگوریتم خاص طراحی شده است. کارایی یک ای سیک ماینینگ بسیار بالا است چراکه از تمامی منابع بدون اتلاف هیچ‌کدام تنها برای انجام یک وظیفه‌ی خاص استفاده می‌کند.

ای‌سیک‌ها چگونه کار می‌کنند؟

تا اینجا فهمیدیم که ماینینگ به طور کل فرایند حدس یک عدد با استفاده از محاسبات پیچیده است. سخت‌افزار ماینیگ چه یک ماینر ای‌سیک و چه یک ریگ ماینینگ GPU باشد، محاسباتی زیادی را انجام می‌دهد تا تابع هش را حل نماید. در بلاک چین‌های مبتنی بر اثبات کار نظیر بیت کوین، اولین نفری که موفق به حدس این عدد شود، پاداش بلاک را از آن خود کرده و به مابقی شبکه اعلام می‌کند که دست از حل کردن این هش برداشته و به سراغ هش بعدی بروند. امروزه بسیاری از افراد و سیستم‌های قدرتمند کامپیوتری سعی می‌کنند تا ارز دیجیتال بیت کوین را استخراج نمایند و از آنجایی که هزینه‌ی منابع سخت‌افزاری اینکار بالاست، ماینرها در گروه‌هایی به نام استخر ماینینگ با همکاری یکدیگر شروع به حدس هش و ثبت بلاک کرده و پاداش آن را نیز میان خود تقسیم می‌کنند.

هر چه یک ماینر سخت‌افزار سریع‌تری داشته باشد، درآمد بیشتری نیز خواهد داشت. سرعت دستگاه‌های ماینینگ با پارامتری به نام نرخ هش (Hash rate) اندازه‌گیری می‌شود که بر حسب هش بر ثانیه محاسبه می‌گردد. هر چه نرخ هش بالاتر باشد، درآمد حاصل از استخراج نیز بیشتر خواهد بود.

 

یکی از دلایلی که ماینرها به ای‌سیک بسیار علاقه‌مندند این است که شانس زیادی به آنها به نسبت سرمایه‌شان برای استخراج ارزهای دیجیتال به نسبت پردازنده‌های دیگر می‌دهد. هر ارز دیجیتال، الگوریتم هش رمزنگاری مربوط به خود را داشته و ماینرهای ای‌سیک متناسب با این الگوریتم‌ها طراحی می‌شوند.

کارایی ماینینگ با ای‌سیک به علت آنکه از تمامی منابع محاسباتی تنها برای هدف مشخصی استفاده کرده در عین اینکه هیچ منبعی را هدر نمی‌دهد، بسیار بالا است.

اجزای مختلف اسیک ماینر

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، در طراحی ظاهری اسیک ماینر ها نمی توان جزئیات زیادی را مشاهده نمود اما در طراحی داخلی آن ها، می توان صدها عنصر مختلف را مشاهده کرد که هر کدام از این اجزا، کاربردهای فراوانی را دارا می باشند. به طور کلی در طراحی یک اسیک ماینر از سخت افزارها و ابزارهای اصلی زیر استفاده می شود:

 

  • مادربورد مخصوص
  • تراشه های خاص با تکنولوژی نانو
  • درگاه ها و اتصالات مختلف
  • فن و هت سینک های خنک کننده
  • نمایشگر
  • قاب و کلیدهای مختلف

ماینر ساز

www.minersaz.com

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 169
  • بازدید سال : 962
  • بازدید کلی : 3,980